clipsychologist89

clipsychologist89

صالحی: اظهارات آمریکایی ها خلاف توافق است

علی‌اکبر صالحی تاکید کرد که غرب باید در مذاکرات هسته‌ای با ایران از ماجراجویی اجتناب کند.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی وی هشدار داد که تلاش‌های غرب برای تضعیف توافق هسته‌ای که در ماه نوامبر سال گذشته در ژنو به دست آمد برای غرب مخرب خواهد بود.

صالحی از اظهارات اخیر وندی شرمن،‌ معاون وزیر امور خارجه آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت که چنین اظهاراتی خلاف قول‌هایی است که در توافق ژنو داده شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که نتایج ماجراجویی در قبال ایران تنها به خود غرب برمی‌گردد و ایران در این راستا چیزی را از دست نخواهد داد.

صالحی گفت: ما در این موقعیت چیزی را از دست نمی‌دهیم، ولی طرف مقابل آسیب خواهد دید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران علاوه بر آن اعلام کرد که تهران به گفت‌وگوهایش با آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد تا به یک نقشه راه در زمینه همکاری‌های دو جانبه بیشتر تحت بیانیه‌ای که در ماه نوامبر سال 2013 بین ایران و آژانس امضا شد دست یابد.

شرمن روز سه‌شنبه در اظهاراتش خطاب به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که توافق هسته ای با ایران بی‌نقص نیست، ولی برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می‌راند.

ایران و گروه 1+5 (آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان) در تاریخ 24 نوامبر سال 2013 توافقی را در ژنو امضا کردند که اجرای آن در تاریخ 20 ژانویه آغاز شد.

طبق این توافق کشورهای گروه 1+5 قبول کردند که برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را در ازای اقدامات اعتمادساز تهران و محدودیت برخی ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به مدت شش ماه، لغو کنند.

دو طرف علاوه بر آن توافق کردند که در این چارچوب زمانی هیچ‌گونه تحریم هسته‌ای جدیدی علیه ایران اعمال نشده است.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 18 فوریه در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: صالحی, اظهارات آمریکایی ها خلاف توافق است
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:1  توسط clipsychologist89  | 

تظاهرات هزاران بحرینی با شعار «اسقاط نظام»

هزاران تن از شیعیان بحرین روز جمعه در اعتراض به سیاست‌های رژیم آل خلیفه تظاهراتی را برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، یک هفته پیش از سومین سالگرد آغاز اعتراضات در بحرین، هزاران بحرینی در یکی از روستاهای شیعه‌نشین در نزدیکی منامه، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات برکناری نظام حاکم و تشکیل دولتی دموکرات را که نماینده خواسته‌های مردم این کشور باشد، خواستار شدند.

بحرین از حدود سه سال قبل شاهد اعتراض‌های شیعیان این کشور که اکثریت ساکنان بحرین را تشکیل می‌دهند و خواهان تغییر سیاست‌های نظام این کشور هستند، است.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: تظاهرات هزاران بحرینی با شعار «اسقاط نظام»
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:1  توسط clipsychologist89  | 

بازگشت شبکه‌های ایرانی به اینتل‌ست

در حالی که برخی رسانه‌های خارجی روز گذشته از لغو تحریم صداوسیما خبر دادند، روابط عمومی این سازمان صبح امروز اعلام کرد که 24 شبکه ایرانی روی اینتل‌ست قابل دریافت است.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که شرکت‌های غیرآمریکایی، می‌توانند خدمات ماهواره‌ای به صداوسیمای ایران ارائه کنند.

در پی اعلام این خبر، صداوسیمای ایران اعلام کرد که «پیگیری‌های قانونی صداوسیمای جمهوری اسلامی برای احقاق حق مخاطبانش نتیجه داده است و شرکت اینتل‌ست ملزم به دریافت و ارسال سیگنال‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی شد.»

در ادامه این خبر آمده است: به دنبال اقدامات غیرقانونی و مداخله‌جویانه در قطع شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران از روی ماهواره‌های جهانی، با پیگیری مستمر حقوقی و مذاکرات فشرده با سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای (ایتسو)، 24 شبکه رسانه ملی روی ماهواره اینتل ست قرار گرفت.

علاوه بر این، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به قطع این شبکه‌ها و ارسال پارازیت‌های سنگین روی آن‌ها به اطلاع نهادهای بین المللی رسید و پیگیری‌های حقوقی نیز در این زمینه ادامه دارد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: بازگشت شبکه‌های ایرانی به اینتل‌ست
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:1  توسط clipsychologist89  | 

کدام ذکرها را نباید ترک کرد؟

تنها عبادت و دستوری که خداوند رسما تاکید کرده که مبادا از آن غفلت کنید، ذکر است.

به گزارش ایسنا، از ویژگی‌ها و خصوصیات انسان مومن دائم الذکر بودن اوست آن هم نه تنها به زبان که در حین ذکر زبانی تفکر در این کلمات دارد و همواره خدا را در کنار خود و همراه خود می‌داند، لذا مراقب رفتار، کردار و گفتار خویش است.

واقعا ما به عنوان یک مسلمان روزانه چقدر در حین کار و فعالیت یا اصلا در خلوت خود ذکر می‌گوییم؟ چقدر سرگرمی ما ذکر گفتن و یاد خدا حتی در حال استراحت و یا در حین انجام کار روزمره است؟ با این که همه می‌دانیم خیر و اثرات مثبت فراوانی در آن وجود دارد.

پیامبر خدا(ص) در حدیث زیبایی فرمودند: "هر لحظه‏‌ای که بر فرزند آدم بگذرد و او در آن لحظه به یاد خدا نباشد، در روز رستاخیز برای آن لحظه افسوس می‌خورد1".

امام صادق(ع) نیز در این باره در حدیث قدسی از خداوند متعال فرمودند: " ای پسر آدم! در درون خود به یاد من باش، تا من نیز در جانم به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در خلوت به یاد من باش تا در خلوت به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در میان جمع مرا یاد کن، تا تو را در میان جمعی بهتر از جمع تو یاد کنم2".

امام صادق(ع) با تذکر به مومنانی که از ذکر یاد خدا غافل می‌شوند فرمودند: "گاه فردی از شیعیان ما کار خود را با بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم آغاز نمی‌کند و بدان سبب خدای او را به گرفتاری و امری ناخوشایند مبتلا می‌کند، تا او را به ذکر سپاس و ستایش خداوند تبارک و تعالی متنبه سازد3".

آن حضرت همچنین می‌فرمایند: "ذکر تسبیح فاطمه زهراء علیهاالسلام از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عز و جل فرموده است(و خدا را بسیار یاد کنید)4".

پیامبر اسلام(ص) نیز در باب اهمیت ذکر "سبحان الله" فرمودند: "هر که صد مرتبه سُبحانَ‏ اللَّه‏ بگوید، بهتر است از راندن صد شتر (که با خود به حج برد تا آنها را از برای خدا قربانی کن)5".

منابع احادیث:

1- کنز العمّال: 1819 منتخب میزان الحکمة: 214

2- بحار الأنوار: 93 / 158 / 31 منتخب میزان الحکمة: 214

3- نورالثقلین: 1 / 7 / 20 منتخب میزان الحکمة: 282

4- الکافی: 2 / 500 / 4 منتخب میزان الحکمة: 214

5- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: کدام ذکرها را نباید ترک کرد
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:1  توسط clipsychologist89  | 

کاخ‌هایی در اروپا با صاحبان غیراروپایی

شاهزادگان سعودی از چه چیز در کشور خود نگرانند که کاخ در اروپا می خرند؟

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار عکس‌هائی از کاخ‌های مجلل شاهزادگان سعودی در کشورهای اروپائی نوشت: هنگامی که در اثر حمله صدام به کویت، این امیرنشین به طور کامل به اشغال عراق درآمد، مقامات و حکام کویتی مجبور شدند پا به فرار بگذارند و پادشاه کویت به عربستان پناه برد و بسیاری از دیگر شاهزادگان و حکام این کشور به کشورهای اروپایی پناهنده شدند، نگرانی شدید مقامات عربستان سعودی را فرا گرفت و برای تهیه مکان و مسکنی امن، به تکاپو افتادند از همین رو بسیاری از شاهزادگان آل سعود در شهرها و کشورهای مختلف اروپایی کاخ‌های مجللی برای خود خریدند تا در صورت حمله احتمالی رژیم صدام به عربستان، از کشورشان فرار کرده و به کاخ هایشان در اروپا پناه ببرند.

"گاردین" در گزارش خود ماجرای چگونگی و علت خریداری 16 کاخ و ویلای مجلل به ارزش میلیاردها دلار توسط شاهزادگان رژیم سعودی را شرح داده است.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: کاخ‌هایی در اروپا با صاحبان غیراروپایی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:0  توسط clipsychologist89  | 

حضور 40 کشور در اجلاس بین‌المجالس تهران

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 40 کشور برای حضور در اجلاس بین‌المجالس کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان بیش از 20 کشور در سطح رئیس حضور خواهند داشت.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بیش از 40 کشور برای حضور در اجلاس بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در تهران برگزار می‌شود اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان بیش از 20 کشور در سطح رئیس و حدود 10 کشور نیز در سطح معاون حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اسامی کشورهایی که برای حضور در اجلاس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند افزود: تا کنون کشورهای افغانستان، آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بنین، برکینافاسو، کامرن، چاد، ساحل‌آج، جیبوتی، گابن، گینه، گینه بیسائو، اندونزی، اردن، قزاقستان، لبنان، مالزی، مالدیو، مالی، مراکش، موزامبیک، نیجر، عمان، پاکستان، فلسطین، سنگال، سوریه، تاجیکستان، توگو، ترکیه، یمن، الجزایر، کومور، عراق، کویت، قطر، اوگاندا، امارات، سودان، قرقیزستان و لیبی دعوت ایران را برای حضور در اجلاس بین‌المجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی را پذیرفته‌اند.

اجلاس بین‌المجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی از 25 تا 30 بهمن برگزار می‌شود که اجلاس در مرحله اول در سطح کارشناسان برگزار و پس از ان در سطح کمیته‌های اجرایی و بعد از مشخص شدن دستور کار اجلاس رؤسا توسط کمیته‌های اجرایی در روزهای 29 و 30 اجلاس در سطح رؤسای مجالس کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: حضور 40 کشور در اجلاس بین‌المجالس تهران
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 17:0  توسط clipsychologist89  | 

افزایش زمان توزیع سبد کالا تا ساعت ۲۲

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: برای روان‌تر شدن توزیع سبد کالا مقرر شد تعاونی‌ها ساعات توزیع را تا ساعت ۲۲ افزایش دهند، به محض اینکه ازدحام صف‌ها کاهش یابد مرحله دوم برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: توزیع سبد کالا از شنبه روان‌تر خواهد شد و شهروندان به لحاظ افزایش مراکز و ساعات توزیع با شرایط بهتری سبد کالا را دریافت می‌کنند.

ابوالحسن فیروزآبادی  با اشاره به نتایج دومین نشست ساماندهی توزیع سبد کالا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در این نشست از تعاونی‌های بزرگ که به طور عام 80 درصد توزیع کالا را بر عهده دارند، دعوت به همکاری برای توزیع سبد کالا شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این نشست مسئولان حوزه ارتباطات قول مساعد دادند که ظرف چهار ساعت دستگاه‌های pos(کارتخوان) و pos بدون سیم را در اختیار تعاونی‌ها قرار دهند.

وی تعداد دستگاه‌های pos را در فروشگاه‌های توزیع سبد 2900 دستگاه اعلام کرد و گفت: به زودی  این تعداد به چهار هزار دستگاه می‌رسد.

ساعات توزیع سبد افزایش می‌یابد

فیروزآبادی با بیان اینکه، برای روان‌تر شدن توزیع سبد کالا مقرر شد تعاونی‌ها ساعات توزیع را افزایش دهند، ادامه داد: توزیع کالا از ساعت 8 صبح تا 22 شب ادامه دارد و تعاونی‌ها در دو شیفت توزیع را بر عهده می‌گیرند.

بیش از 11 میلیون سبد به تعاونی ها توزیع شده

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون 11 میلیون و 100 هزار سبد در تعاونی‌ها توزیع شده است که تا امروز یک میلیون و 400 هزار خانوار سبد خود را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به حضور ˈعلی ربیعیˈ برای وحدت مدیریت بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توزیع سبد کالا، اظهار داشت: هماهنگی لازم با بانکأ‌ها انجام شده و واحدهای سیار برای توزیع سبد کالا در اطراف شهر تهران مستقر شده‌اند که با تشکیل این واحدها مراکز توزیع افزایش می یابد.

سبد کالای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز اعلام نشده

فیروزآبادی گفت: سبد کالای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز اعلام نشده است، اما به محض اینکه ازدحام صف‌ها کاهش یابد مرحله دوم برای گروه‌های یاد شده اعلام می‌شود.

وی توضیح داد: سهم عمده توزیع سبد کالای کارگران، بر عهده اتحادیه امکان است و بی‌تردید توزیع سبد کارگران با شرایط بهتری انجام می شود، زیرا مشکلات و نواقص مرحله نخست رفع خواهد شد.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند توزیع سبد کالایی را برای کارکنان خود انجام دهند که این توزیع می‌تواند از ازدحام صف‌ها بکاهد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: افزایش زمان توزیع سبد کالا تا ساعت ۲۲
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:59  توسط clipsychologist89  | 

اولین محصول انقلاب در نگاه رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای اولین محصول انقلاب را جریان جدیدی در دنیای اسلام دانستند که به همت امام خمینی(ره) صورت گرفت و به احیای دوباره‏ هویت اسلامی در میان مسلمانان منجر شد.

احساس وظیفه دینی، او را وارد میدان مبارزه ای بزرگ و تاریخی کرد که هرگز به جز مردان استثنائی تاریخ در آن قدم ننهاده و به جز معدودی از آن پیروز بیرون نیامده‏اند.

او به نجات ایران از چنگال رژیم فاسدی که عقب‏ماندگی و انحطاط و فقر اقتصادی و اخلاقی و علمی را بر آن تحمیل کرده بود، می‏اندیشید و راه یگانه آن را بازگشت به اسلام و ایجاد نظام سیاسی اسلام در کشور و حکومت ارزش های الهی تشخیص داد.

با گشودن این راه، الگویی زنده در برابر امت اسلامی نهاد و جریان تازه‏ای در دنیای اسلام پدید آورد که احیاء دوباره هویت اسلامی در میان مسلمانان، اولین محصول مبارک آن بود. مبارزه‏ خود را از قدم اول به کمک قشرهای وسیع مردم با نام خدا آغاز کرد، با آنان سخن گفت و ایمان و عقل و همت آنان را به یاری ظلبید.

هرگز به سراغ احزاب و گروه های مدعی نرفت و غالبا به انگیزه‏های آنان با چشم تردید نگریست و از بند و بست ها و بده بستان های سیاسی آنان روی گردانید؛ با مردم همیشه صادقانه و دلسوزانه سخن گفت و چون معلمی بصیر و راهنمایی بلَد، در مسیر طولانی مبارزه، عقل و حکمت و معرفت خود را در اختیار راهروان نهاد.

هنگامی که مبارزه‏ ملت ایران در میان ناباوری جهانیان به پیروزی رسید و ملت ایران یکپارچه رهبری و زمامداری او را به جان پذیرفت، او با رفتار و منش خود، بزرگترین تحول را در تاریخ سیاسی این کشور پدید آورد. یعنی سلطنت را که حکومت مستبدانه‏ ستمگران و دنیاخواران بود به امامت که نهاد حکومت خدایی و مردمی بندگان خدا است، تبدیل کرد.

اقتدار و صلابت خود را با عدل و دادگری مزین کرد، و تفوق همه‏کس پذیر خود را با عبودیت و خاکساری منور ساخت و تمکن و برخورداری را با زهد و پارسایی درمان کرد.

راه خدا و بندگی خدا را لحظه‏ای رها نکرد و چون بار امانتی سنگین بر دوش داشت، مراقبت روح خود را مضاعف ساخت. سخن از دل برخاسته و دلِ ذاکر و خاشع، و رفتار از دین الهام‏ گرفته او، چشمه‏ جوشانی از معرفت و حکمت و تدبیر الهی را بر فکر و ذهن ملت ایران که عاشق صفا و معنویت او بودند، جاری ساخت و دولتمردان و مسوولان و آحاد مردم را برای مواجهه با انبوه دشمنی‏ها و دسیسه‏ها و حل کوه مشکلات تحمیلی آماده و مجهز کرد.

* از پیام رهبر انقلاب به مناسبت یک‏صدمین سال میلاد امام خمینی‏ (ره) (سی ویکم شهریور1378)

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: اولین محصول انقلاب در نگاه رهبر انقلاب
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:59  توسط clipsychologist89  | 

نجات یک محکوم به اعدام از مرگ

 رییس زندان شهرکرد گفت: با پیگیری های مددکاران زندان،شورای حل اختلاف زندان و رضایت اولیاء دم، یک زندانی محکوم به قصاص در شهرکرد از مجازات مرگ نجات یافت.

علی اصغر خلجی در گفت وگو با ایرنا افزود: این فرد که از سال 86 به اتهام قتل عمد در زندان شهرکرد تحمل حبس می کرد و محکوم به قصاص نفس شده بود با پرداخت دیه به میزان یک میلیارد و 200میلیون ریال به اولیای دم، موفق به دریافت رضایت اولیاء دم شد.

وی گفت: این مددجو روز گذشته پس از تحمل شش سال حبس از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشت.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: نجات یک محکوم به اعدام از مرگ
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:58  توسط clipsychologist89  | 

ارسال پرونده قتل معاون وزیر به دادگاه کیفری

پرونده قتل مرحوم «صفدر رحمت آبادی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور کیفرخواست علیه متهمان، به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

به گزارش ایرنا، در این پرونده یک زوج جوان متهم هستند و در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای جنایی تهران، اتهام مرد قتل و حمل و نگهداری اسلحه و اتهام زن معاونت در قتل است.

بر اساس این گزارش، مرحوم رحمت آبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ساعت 20 و 30 دقیقه شامگاه 19 آبان سال جاری در یک سوءقصد در میدان سبلان تهران به قتل رسید.

وقتی هویت مقتول شناسایی شد، چندین تیم از مأموران امنیتی و همچنین پلیس، راهی محل حادثه شدند.

با توجه به اینکه احتمال می رفت ماجرا یک ترور باشد، وزیر اطلاعات نیز در محل حادثه حضور یافت و از همان زمان تحقیقات برای کشف راز جنایت آغاز شد.

گرچه در ابتدا تصور می شد که معاون پارلمانی وزیر از سوی گروهک های تروریستی به قتل رسیده، اما در تحقیقات بعدی این فرضیه رد شد زیرا پیدا شدن دو پوکه در داخل ماشین، سالم بودن شیشه های ماشین، بالا بودن تمامی شیشه ها و همچنین پارک و خاموش بودن ماشین در کنار خیابان نشان می داد که عامل جنایت در حالیکه داخل ماشین نشسته و با مقتول در حال گفت وگو بوده، به وی شلیک کرده؛ این یعنی قاتل فردی آشنا با قربانی بوده و از قبل با او قرار داشته است.

این فرضیه وقتی قوت یافت که کاغذی که محل قرار در آن نوشته شده بود نیز داخل ماشین پیدا شد.

آدرس با دست خط معاون وزیر نوشته شده و همان محلی بود که جسد او در آنجا پیدا شده بود؛ بنابراین شکی باقی نماند که وی برای ملاقات با فردی به آن محل آمده و سپس توسط وی به قتل رسیده است.

از سوی دیگر مشخص شد عامل جنایت که سلاحی با کالیبر کوچک در اختیار داشته، با سوءاستفاده از صدای طبل ها، اقدام به شلیک کرده و به همین دلیل در لحظه جنایت کسی متوجه شلیک گلوله نشده است.

با این اطلاعات، تحقیقات گسترده برای شناسایی کسی که با معاون وزیر در میدان سبلان قرار داشته، آغاز شد و طولی نکشید که نخستین مظنون پرونده شناسایی شد.



** قاتل معاون وزیر صنعت دستگیر شد

بعد از 48 از وقوع سوءقصد به معاون وزیر صنعت و قتل وی، سردار ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت از دستگیری قاتل خبر داد.

وی گفت: به دنبال حادثه قتل صفدر رحمت آبادی در شامگاه 19 آبان ماه، بلافاصله کارآگاهان زبده پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دست به کار شده و پس از 48 ساعت عملیات مستمر و سازماندهی شده و یک سلسله اقدامات اطلاعاتی و فنی موفق شدند قاتل را در منطقه شرق تهران و در داخل منزل مسکونی دستگیر کنند.

ساجدی نیا خاطر نشان کرد: ضمن هماهنگی با مرجع قضایی، در حال حاضر قاتل و همکاران احتمالی وی جهت انجام تحقیقات بیشتر و کشف انگیزه قتل در اختیار پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار دارند.



** زوج جنابتکار؛ عاملان قتل معاون وزیر صنعت

ماموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت که با دستور قاضی سپیدنامه بازپرس ویژه قتل تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده بودند، در بررسی های تخصصی توانستند زوج جوانی را شناسایی کنند که آخرین بار با قربانی در تماس بودند و با وی اختلاف نیز داشتند.

در اقدامات اطلاعاتی مشخص شد که آنها همان کسانی بودند که در محل جنایت با مقتول قرار ملاقات داشتند؛ بنابراین شکی باقی نماند که این زوج از راز جنایت باخبرند و قاضی سپیدنامه دستور بازداشت هر دو آنها را صادر کرد.

وقتی محل زندگی آنها در شرق تهران شناسایی شد، گروهی از مأموران پلیس آگاهی پایتخت صبح چهارشنبه 22 آبان ماه این محل را محاصره و در یک عملیات ضربتی متهمان را در خانه شان دستگیر کردند.



** سرنخ مهم دختر خانواده

مرد 42 ساله در بازجویی های اولیه با تناقض گویی سعی داشت خود را بی گناه نشان دهد و مدعی بود که روز حادثه با معاون وزیر قرار نداشته و در خانه بوده است.

اما او تصور نمی کرد که حرف های دخترش، رازش را فاش کند زیرا وقتی مأموران به تحقیق از دختر وی پرداختند، گفت که پدر و مادرش ساعت 18روز حادثه از خانه بیرون رفته و حدود ساعت 21 بازگشته اند.

این زمان، دقیقا همان زمان تقریبی جنایت بود زیرا بررسی ها نشان می داد معاون وزیر وقتی ساعت 16 و 30 دقیقه از محل کار به خانه برگشته بود، پس از استراحتی کوتاه، حدود ساعت 18 و 30 دقیقه سوار خودروی شخصی اش شده و از خانه خارج شده بود.

با این اطلاعات، بازجویی از مرد 42 ساله ادامه یافت و او راز جنایت را فاش کرد و گفت: مقتول از بستگانم بود و من با او اختلافات شدیدی داشتم؛ در واقع اختلافات ما به گذشته برمی گشت و به خاطر این کینه قدیمی، تصمیم گرفتم هر طور شده از او انتقام بگیرم.

وی افزود: مدت ها بود که نقشه قتل او را در ذهن داشتم و قبل از حادثه به غرب کشور سفر کردم و در آنجا یک اسلحه خریدم تا اینکه روز حادثه با او در میدان سبلان قرار گذاشتم.

او گفت: آن روز همسرم هم همراه من آمد و هر دو وقتی به محل حادثه رسیدیم، سوار ماشین مقتول شدیم؛ وقتی داخل ماشین نشستیم دوباره ماجرای گذشته را پیش کشیدم و شروع کردیم به صحبت کردن در خصوص اختلافات قدیمی مان اما یک دفعه بحث بالا گرفت و من اسلحه را از زیر کتم بیرون کشیدم و اقدام به شلیک کردم.

وی گفت: چون اطراف دسته های عزاداری بود، کسی صدای شلیک گلوله را نشنید و بعد از اینکه مقتول خون آلود پشت فرمان ماشین اش افتاد، بلافاصله من و همسرم پیاده شدیم و اسلحه را در اتوبانی در آن حوالی انداختیم.

بازپرس جنایی پایتخت بعد از شنیدن اعترافات این مرد، برای وی به اتهام مباشرت در قتل و برای همسرش به اتهام معاونت در جنایت قرار قانونی صادر کرد و هر دو برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفتند.

در نهایت پرونده قتل معاون وزیر صنعت پس از تکمیل تحقیقات و انجام انحصار وراثت برای مشخص شدن اولیای دم، به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شده و باید منتظر تعیین وقت محاکمه از سوی دادگاه بود.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: ارسال پرونده قتل معاون وزیر به دادگاه کیفری
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:58  توسط clipsychologist89  | 

افروغ: دولت باید به استقبال نقد برود

متاسفانه به رغم اینکه ریاست محترم جمهور از فضای امن و ایمن برای نقد و نقادی سخن گفتند اما ما این امنیت را احساس نمی‌کنیم، البته ما با وجود اینکه احساس امنیت نداریم باز هم حرف خود را می‌زنیم.

عماد افروغ، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در گفت‌و‌گو با جوان آنلاین با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت: رئیس جمهور ابتدا صحبت‌های خوبی را مطرح کردند اما در ادامه به بیان مطالبی پرداختند که سنخیتی با سخنان نخستین نداشت. او منتقدان توافقنامه هسته‌ای ایران یا بیسواد خطاب کرد یا اینکه از جاهای خاصی  تغذیه می شوند. این نوع برخورد خلط نقد فکر  با تخریب ناقد است. نقد این است که به نقد فکر کنیم نه اینکه به ناقد بپردازیم. در حقیقت ما باید به «ما قال» بپردازیم نه  «من قال». صحبت‌های رئیس جمهور بیشتر از آنکه  متوجه «آنچه گفته می‌شود» باشد، متوجه  «آنکه می‌گوید» بود. نقد محتوایی و عالمانه این است که  نقد فکر را اساس قرار دهیم و به گوینده کاری نداشته باشیم.

افروغ افزود: متاسفانه به رغم اینکه ریاست محترم جمهور از فضای امن و ایمن را برای نقد و نقادی سخن گفتند اما ما این امنیت را احساس نمی‌کنیم. البته ما با وجود اینکه احساس امنیت نداریم باز هم حرف خود را می زنیم.

وی با اشاره به اینکه حسب عبارت رسای امیر مومنان علی ابن ابیطالب (ع) که فرمود ابزار سیاست سعه صدر است و از مسئولان توقع سعه صدر بیشتری داریم،‌ اظهار داشت: اگر رئیس محترم جمهور در مقدمات صحبت از فضای امن نقد و نقادی می‌کنند، انتظار داریم که در نتیجه‌گیری هم به آن مبانی و مقدمات پایبند باشند. فضای امن برای نقادی ملزوماتی دارد. رئیس جمهور نباید چهره‌ای نشان دهند که  تحمل نقد را ندارد. این سخنان رئیس جمهور باعث شد نقدپذیری ایشان زیر سوال برود. البته در بعضی مواقع  شرایطی پیش می‌آید که آدم مطلبی را بدون تحمل‌های اولیه بیان می‌کند و ما امیدواریم اکنون نیز همین باشد و رئیس جمهور نقدپذیر باشند.

افروغ با تاکید بر اینکه اگر رئیس جمهور از دانشگاهی سخن می‌گوید که باید فراجناحی باشد، حرف صحیحی می‌زند، عنوان کرد: ممکن است ما نتوانیم دولت فراجناحی داشته باشیم اما اگر نمی‌توانیم چنین دولتی داشته باشیم، برخی جاها باید فراجناحی باشند و یکی از این جاها وزارت‌خانه‌های آموزشی دولت است. من از بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی تا کنون هیچ مسئولی را در این وزارت‌خانه‌ها ندیده‌ام که فراجناحی باشد. درباره وزیر فعلی علوم هم باید بگویم که ایشان انتصاب‌هایی داشتند که کاملا مرتبط با یک جناح خاص است و فراجناحی نیست.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در برخی موارد مسئولینی که بر مصدر امور هستند اگر فراجناحی هم نیستند اما اعمال خود را در پرده انجام می‌دهند و سعی می‌کنند وجهه خود را فراجناحی نشان دهند. اما من از منصوبین ایشان کسی را می‌شناسم که در زمانی که ریاست یکی از دانشگاه‌ها را بر عهده داشت کاملا جناحی عمل می‌کرد و با افراد مخالف جناح خود برخورد می‌کرد. از ما توقع نداشته باشید که این‌ها را ببینیم و سکوت کنیم.

وی اضافه کرد: اگر حسب سخنان اولیه رئیس جمهور می‌خواهید که دانشگاهیان نقد کنند، باید این نقدها را هم پذیرا باشید. وزیر علوم باید فراجناحی باشد اما ما شاهد انتصابات فراجناحی نیستیم. وزیر علوم باید یک انسان فرهنگی باشد. با انسان فرهنگی همه کار می‌کنند. وزیر علوم باید نسبت علم با جامعه را بداند، نسبت علم با فرهنگ را بداند، با مباحث فلسفه علم، پیش‌فرض‌ها و وجوه متافیزیکی علم آشنا باشد. اگر این را نداند نمی‌توانیم فردی را به صرف اینکه تخصص در رشته‌ای خاص دارد در کاری که بایستی تخصص درباره آن رشته هم داشته باشد، بگماریم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من ایمیل‌های زیادی را درباره این توافقنامه دریافت کرده‌ام و نقد یک استاد دانشگاه را که سابقه دیپلمات بودن هم دارد مطالعه کردم. او به صورت دقیق وارد مفاد توافقنامه شده و سعی در بیان مشکلات آن کرده است. اینگونه نیست که همه منتقدین توافقنامه بی‌سواد باشند.

افروغ در پایان خاطرنشان کرد: این خوب است که دانشگاهیان را فرا بخوانیم و از آن ها بخواهیم که حرف بزنند و نقد کنند اما نباید توقع موضع خاصی را از آنان داشته باشیم. اگر آنان نقدی کردند که به کام ما خوش نیامد، آن‌ها را بی‌سواد نخوانیم. ما باید به استقبال نقد و نقادی برویم چه خوشایند ما باشد و چه نباشد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: افروغ, دولت باید به استقبال نقد برود
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:58  توسط clipsychologist89  | 

نامزدهای جایگزینی ولاسکو معرفی شدند

رئیس فدراسیون والیبال در صورت رفتن قطعی ولاسکو، از بین ۶ سرمربی مطرح والیبال دنیا، سرمربی آینده تیم ملی ایران را انتخاب می‌کند.

به گزارش سایت فدراسیون والیبال، پس از قوت گرفتن احتمال جدایی خولیو ولاسکو از ایران و پیوستن به تیم ملی آرژانتین، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال گفت: پس از اصرار و خواهش آرژانتینی‌ها مبنی بر پیوستن ولاسکو به تیم ملی این کشور و ابراز تمایل ولاسکو نسبت به این موضوع، با مذاکراتی که با ربادنگو، ولاسکو و چند نفر دیگر انجام دادیم به گزینه‌هایی شامل

آناستازی (سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا از 2007 تا 2010، سرمربی تیم ملی لهستان که با این تیم عناوینی چون نایب قهرمان جام جهانی 2011، مدال برنز لیگ جهانی 2011، قهرمان لیگ جهانی 2012 را به دست آورد)

مک کاچن (سرمربی نیوزلندی تیم ملی ایالات متحده که با این تیم در سال 2008 قهرمان المپیک و لیگ جهانی شد.)

برناردی (بهترین بازیکن قرن والیبال دنیا از سوی fivb، سرمربی سابق تیم ملی امید ایتالیا که با این تیم قهرمان اروپا شد، سرمربی تیم جاستربسکی وژیل لهستان که با این تیم مقام دوم مسابقات باشگاه‌های جهان در سال 2011 را به دست آورد.)

لوزانو (سرمربی سابق تیم ملی لهستان که با این تیم موفق به کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان در سال 2006 شد، سرمربی سابق تیم ملی آلمان که با این تیم در سال 2009 قهرمان اروپا شد.)

آلکنو (سرمربی سابق روسیه که با این تیم مدال طلای المپیک 2012 و مدال برنز المپیک 2008 را کسب کرد.)

پرندی (سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا و بلغارستان

رسیدیم و با اکثر آنها مستقیما مذاکره کردیم.

وی افزود: نکاتی که برای ما حائز اهمیت است انگیزه و همخوانی تاکتیکی تمرینی و تیمی این مربیان با ولاسکو است، چرا که با توجه به فاصله زمانی ای که تا لیگ جهانی، بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان داریم باید کسی را بیاوریم که علاوه بر اینکه در سطح ولاسکو یا بالاتراز او باشد، ادامه دهنده راه او نیز باشد. همچنین انگیزه و جنگندگی لازم را داشته باشد.

داورزنی با تاکید بر اینکه خولیو ولاسکو جمعه هفته آینده به ایران می‌آید، افزود: نمی‌خواهیم کسی را به زور نگه داریم. ولاسکو روز جمعه، 25 بهمن وارد تهران خواهد شد و ما مذاکرات نهایی را برای ماندن و رفتن او انجام می‌دهیم و در صورتی که صددرصد رفتنی شود، بلافاصله کار خود را با سرمربی جدید تیم ملی ایران آغاز خواهیم کرد. در روزهای آینده هم با یکی از6 گزینه نامبرده به توافق کامل می‌رسیم و نام او را اعلام خواهیم کرد. 

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: نامزدهای جایگزینی ولاسکو معرفی شدند
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:57  توسط clipsychologist89  | 

واگذاری استقلال و پرسپولیس تا۲۰فروردین

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور از واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس تا ۲۰ فروردین سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان، سال ها است که بحث واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس نه تنها دغدغه دولت و مسئولان ورزشی کشور بلکه دغدغه بسیاری از هواداران بوده است. اکنون سازمان خصوصی‌سازی به صورت جدی پیگیر واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفداراست.

عبدالله پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی از جدیت کار قیمت گذاری برند باشگاه های استقلال و پرسپولیس گفت: این اقدام به صورت کاملا جدی در دستور کار ما قرار دارد، اما صورت های مالی این دو باشگاه به شدت دچار مشکل است. متاسفانه صورت های مالی حسابرسی نشده هستند و اگر بررسی شوند به دلیل وجود ابهام مردود خواهند شد و نمی تواند مورد استناد کارشناسان رسمی قیمت گذاری قرار گیرد.

با وجود تمامی این مشکلات پورحسینی از روش های واگذاری این 2 باشگاه گفت: در این شرایط برای واگذاری شرکت و بنگاه روش هایی نیز وجود دارد. شاید تنها محدودیت ما ورود این باشگاه ها به فرابورس بود، با این حال دوستان مان در تلاشند در بازار سوم بورس و فرابورس آن ها را عرضه کنند و اگر این عرضه مقدور نشد سال آینده با اجازه مجلس و خارج از بورس در قالب مزایده آن ها را واگذار خواهیم کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی صحبت های خود را با اعلام تاریخ ضرب العجلی واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس پایان داد و گفت: امیدواریم تا 20 فروردین ماه سال 93 این دو باشگاه را واگذار کنیم تا به تعطیلات پایان فصل و جام جهانی نکشد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: واگذاری استقلال و پرسپولیس تا۲۰فروردین
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:57  توسط clipsychologist89  | 

سلاح جالب مخالفان اسد برای حمله به زندان حلب

پایگاه‌های خبری وابسته به گروه‌های تروریستی تصاویر خودروی سنگین بمب‌گذاری شده‌ای را که روز گذشته (پنج‌شنبه) در حمله به زندان مرکزی شهر حلب مشارکت داشته، منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری تنسیم به نقل از شام تایمز،‌ برخی پایگاه‌های خبری وابسته به گروه‌های تروریستی در سوریه تصاویر خودروی سنگین بمب‌گذاری شده‌ای را که در حمله روز گذشته (پنج‌شنبه) به زندان مرکزی شهر حلب مشارکت داشت، منتشر کرده‌اند.

آنان مدعی شدند که این تصویر مربوط به لحظه آغاز حرکت این خودروی سنگین بمب‌گذاری شده به‌سوی زندان مرکزی حلب و قلب درگیری‌‌ها با ارتش سوریه می‌باشد؛ راننده این خودرو یکی از تروریست‌های وابسته به گروه‌ تروریستی جبهه النصره ملقب به "ابی‌سلیمان المهاجر" بوده است.

سلاح جالب مخالفان اسد برای حمله به زندان حلب

منابع خبری محلی در سوریه اعلام کردند که این خودروی سنگین بمب‌گذاری شده حاوی دست‌کم 20 تن ماده شدید الانفجار بوده است.

این منابع تأکید کردند که نیروهای ارتش سوریه موفق شده‌اند تا با استفاده از گلوله‌های آرپی‌جی این خودروی سنگین را پیش از رسیدن به ساختمان زندان مرکزی حلب منفجر کنند، کارشناسان نظامی اظهار کرده‌اند که در صورت انفجار این خودرو بخش‌های وسیعی از زندان مرکزی حلب ویران می‌شد.

قابل ذکر است که حمله تروریستی به زندان مرکزی حلب با مقاومت نیروهای ارتش سوریه شکست خورده بیش از 250 تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.

همچنین در این حمله "سیف‌الله الشیشانی" یکی از فرماندهان جبهه النصره به دست ارتش سوریه به هلاکت رسیده‌ است.

لازم به ذکر است که معاون وزیر خارجه سوریه روز گذشته (پنج‌شنبه) بیان کرد: حمله‌ای که گروه‌های تا به دندان مسلح به زندان مرکزی حلب کردند از سوی ارتش سوریه دفع شد و شمار زیادی از تروریست‌ها کشته شدند.

خاطرنشان می‌شود که برخی رسانه‌ها از کنترل گروه‌های مسلح بر بخش اعظم زندان مرکزی حلب و آزادی صدها بازداشت شده خبر داده بودند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک گروه فعال حقوق بشری مستقر در لندن موسوم به "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" گزارش داده بود اعضای ائتلاف جبهه اسلامی این حمله را انجام دادند.

این گروه مرکب از گردان احرار الشام و جبهه النصره یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه است.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: سلاح جالب مخالفان اسد برای حمله به زندان حلب
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:56  توسط clipsychologist89  | 

جشن ازدواج عشایر کهگیلویه و بویراحمد

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:56  توسط clipsychologist89  | 

خبر توکلی از پیگیری رانت ۶۵۰ میلیون یورویی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری رانت ۶۵۰ میلیون یورویی در کمیسیون‌های اصل ۹۰ و اقتصادی خانه ملت خبر داد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به رانت 650 میلیون یورویی، گفت: کمیسیون‌های اصل 90 و اقتصادی هر 2 به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

به گفته وی، پس از اتمام رسیدگی، گزارش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در راستای رسیدگی به این ویژه‌خواری 650 یورویی دیداری با مقامات دولتی داشته‌اید، اظهار داشت: جدا نه، بحث‌ها در همان کمیسیون مطرح شده است.

توکلی اضافه کرد: در کمیسیون اقتصادی آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانش و آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش حضور داشتند اما در کمیسیون اصل 90 از وزارت صنعت حضور پیدا کردند اما نماینده‌ای از بانک مرکزی حضور نداشت.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: خبر توکلی از پیگیری رانت ۶۵۰ میلیون یورویی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:56  توسط clipsychologist89  | 

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مرحله نهایی

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مرحله نهایی قرار دارد،گفت:‌با توجه به برگزاری جلسات متعدد، سازمان هواپیمایی کشوری به نتایج خوبی در این زمینه رسیده و این سازمان متولی اعلام زمان و نحوه آزادسازی قیمت‌هاست.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به این‌که بر اساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، باید آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از سال سوم برنامه انجام می‌شد، افزود: پیش‌بینی شده بود آزادسازی نرخ‌ها با متنوع‌سازی آغاز شود. از زمانی که آخوندی به وزارت راه و شهرسازی آمد به سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی و هما تاکید بسیاری کرده که هر چه سریعتر زمینه اجرای این تکلیف قانونی فراهم شود.

وی با تاکید بر این‌که جلسات زیادی در این رابطه برگزار و کارهای خوبی انجام شده است، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را پیگیری می‌کند و علاوه بر هما با شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز جلساتی را برگزار کرده است.

مدیرعامل ایران‌ایر خاظرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به نتایج خوبی در این زمینه رسیده‌ و در حال نهایی کردن این موضوع است که ببیند چه زمانی می‌تواند آنرا اجرایی کند.

پرورش با بیان این‌که اجازه بدهید سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی زمان و نحوه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را اعلام کند، گفت:‌ کار زیادی روی این موضوع شده و طبق دستور آخوندی، جلسات زیادی برگزار و هماهنگی ها شده است. با مشارکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اطلاعات گرفته شده و همه پیش‌بینی‌ها در خصوص مناطق محروم، مناطق پر مسافر، افزایش، کاهش و ریسک‌های احتمالی انجام شده است.

وی در پاسخ به پرسش که آیا هما بدهی سوختی به شرکت پالایش و پخش دارد، گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش بدهی دارند و اختلافاتی نیز در خصوص نرخ واقعی سوخت وجود دارد. نرخ‌های متفاوتی در زمان‌های متفاوت اعلام شد و از 2 سال پیش به‌طور مرتب این موضوع مورد بحث بوده است.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که هما پرداخت‌های خیلی خوبی داشته‌ و شرکت‌‌های دیگر نیز کم و بیش پرداخت‌هایی را داشته‌اند، تصریح کرد: اخیرا طبق دستور وزرای راه و نفت جلسات کارشناسی در این رابطه انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.

پرورش با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها، گفت: بحث ایرلاین‌ها این است که مقدار افزایش قیمت (تعرفه) اعمال شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها  بیشتر از حد بوده است، البته آنها (شرکت فرودگاه‌ها) طبق قانون عمل کرده و قانون برنامه را زودتر اجرا کردند. شرکت‌های هواپیمایی قانون برنامه را اجرا نکردند این اختلاف وجود دارد که امیدوارم حل شود.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مرحله نهایی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:55  توسط clipsychologist89  | 

بارش‌برف هم تاثیری بر دریاچه‌ارومیه نداشت

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است.

به گزارش ایسنا فرهنگ قصریانی با اشاره به بارش برف شدید در منطقه، اظهار کرد: ضایعه‌ای که برای دریاچه ارومیه پیش آمده در عرض یک سال به وجود نیامده که با این بارش‌ها حل شود.

وی ادامه داد: ‌علاوه بر خشکسالی‌های اخیر که یکی از دلایل خشکیدگی پارک ملی ارومیه محسوب می‌شود، عملکرد مدیریتی دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اقدامات بخش خصوصی نیز در به وجود آمدن این ضایعه نقش بسیاری داشته است؛ به گونه‌ای که با وجود 15 سال کمبود بارندگی در حوزه آبخیز دریاچه، فشار دام، بهره‌برداری کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز و احداث جاده میان‌گذر شهید کلانتری که جریان طبیعی دریاچه را به هم زده است، شرایط را به مرز بحران رسانده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با این بارش‌ها، وضع دریاچه تنها به صورت موقت بهبود پیدا می‌کند، افزود: بعید می‌دانم با وجود بارش‌های فعلی، بتوانیم تالاب پایداری را در حوزه آبخیز ارومیه داشته باشیم.

قصریانی با بیان اینکه برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید به سمت مدیریت چندگانه پیش برویم، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه سازمان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه احساس مسؤلیت کنند و هر بخشی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

وی تعیین دکتر کلانتری به عنوان رئیس کمیته احیای دریاچه ارومیه را مهم‌ترین اقدام انجام شده در حال حاضر دانست و افزود: با صدور این حکم، مدیریت جامعی برای حل معضل دریاچه ارومیه خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ورود کارشناسان ژاپنی، آلمانی و هلندی به کشور برای حل بحران دریاچه ارومیه و این گفته که کارشناسان داخلی نمی‌توانند به تنهایی برای حل دریاچه ارومیه اقدام کنند، افزود: در کشور دانش کافی برای احیای این تالاب‌ وجود دارد اما اقدامات اجرایی باید به گونه‌ای انجام شود که با یکدیگر همسو بوده و به بهبود وضعیت این تالاب بینجامد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان‌های همجوار دریاچه ارومیه، کمیته‌های جامعی زیر نظر استانداری‌ها، مسؤلیت‌ها را قبول کرده و کمیته‌هایی برای آغاز عملیات اجرایی تشکیل شده است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

قصریانی با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه حداقل یک برنامه پنج ساله است، افزود: امیدواریم بتوانیم با راهکارهایی که در اختیار کمیته احیای دریاچه ارومیه قرار گرفته، هر چه سریعتر این تالاب را به وضع قبلی‌اش بازگردانیم.


به نقل از تابناک
برچسب‌ها: بارش‌برف هم تاثیری بر دریاچه‌ارومیه نداشت
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:55  توسط clipsychologist89  | 

توطئه برخی کشورها برای براندازی پادشاه اردن

روزنامه معاریو از توطئه قطر و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان برای برکناری پادشاه اردن از قدرت پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان معاریو در خبری فاش کرد: قطر و برخی دیگر از کشورهای عربی با این استدلال که عبدالله دوم، پادشاه اردن شریک اسرائیل در ایجاد ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه است، تلاش می‌کنند تا وی را از قدرت برکنار کنند.

روزنامه مذکور گزارش داد: قطر از گروهک‌های تروریستی در اردن حمایت مالی می‌کند و سلاح‌هایی را برای این گروه ها به امان می‌فرستد و این اقدام هرگز مورد اعتراض کشورهای عربی قرار نگرفته و حتی کشورهایی چون عربستان نیز به سلفی‌های تکفیری در اردن ابرای مقابله با اخوان المسلمین اعمال فشار می‌کنند.

در حالی که پادشاه اردن قرار است برای مذاکره با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین به واشنگتن برود، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که طرحی محرمانه برای بر هم زدن حکومت عبدالله دوم وجود دارد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: توطئه برخی کشورها برای براندازی پادشاه اردن
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:55  توسط clipsychologist89  | 

بازگشت آلودگی هوا سه روز پس از برف

سه روز پس از پایان بارش برف، آلودگی هوا به تهران و چند شهر بزرگ و صنعتی برگشته است.

به گزارش خبرآنلاین؛ چهارشنبه شب هفته گذشته بارش برف در بسیاری از نقاط ایران تمام شد. اما در کمتر از یک روز از این اتفاق،‌ آلودگی هوا به شهرهای بزرگ و صنعتی برگشت. دیروز جمعه هوای تهران در شرایط ناسالم بود؛ ۱۲۸. امروز اما به آستانه هشدار رسیده است.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روی عدد ۱۴۱ قرار گرفته است، یعنی ناسالم . تنها ۹ واحد فاصله با هشدار که عدد ۱۵۰ است.

در شهرری البته آلودگی هوا شدیدتر است و شاخص روی عدد ۱۶۱ ایستاده. ضمن اینکه هوای هیچ یک از مناطق تهران در شرایط سالم نیست.

در عین حال دیروز اعلام شد هوای اراک هم شرایط خوبی ندارد. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، میزان غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در هوای اراک به شش برابر حد مجاز رسید؛ ۲۱۸.

البته افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی البته در این روزها قابل انتظار است؛ تشدید هوای سرد، مصرف گاز خانگی را بالا می برد و به موازات، نیروگاه های حرارتی، مجبور به استفاده از مازوت می شوند. همان اتفاقی که در اراک افتاده است.

بازگشت آلودگی هوا در تهران هم البته علاوه بر مصرف بالای گاز خانگی، افزایش تردد در دو روز پایان هفته گذشته هم بود؛ ترافیک در تهران در پنج‌شنبه و جمعه بیش از روزهای دیگر هفته های مشابه بود.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: بازگشت آلودگی هوا سه روز پس از برف
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:54  توسط clipsychologist89  | 

وزیر کار در صف سبد کالا

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:54  توسط clipsychologist89  | 

واکنش وزارت خارجه به اظهارات جان کری

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعاهای وزیر امور خارجه امریکا در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: مقامات امریکایی در حالی که باید درصدد جلب اعتماد افکار عمومی ایرانیان درباره رویکرد خصمانه چند دهه گذشته خود باشند، ظاهرا همچنان بر نگاه غیرواقع‌بینانه و متوهم خود درقبال جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم افزود: در حالی که تنها چند روز به آغاز دور جدید مذاکرات باقی مانده است این گونه اظهارات فضای مثبت ایجاد شده بین ایران و 1+5 را تیره می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق مسلم و مواضع اصولی خود و عقب‌نشینی نکردن از آن، به طرف امریکایی توصیه کرد از توهم ایجاد فشار به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر در مواضع هسته‌ای خود دست بکشد و مسیر آزموده شده را بار دیگر طی نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برنامه سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی به تهران گفت: لازم است مقامات امریکایی به‌دور از تعصب و یکجانبه‌نگری با نگاه جدی به محیط بین‌الملل و تحولات شکل گرفته در آن با واقعیت‌های قرن بیست و یکم کنار بیایند و از تلاش‌های خصمانه علیه ملت ایران دست بردارند.

وی درخصوص تحریم اخیر امریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های طرف معامله با ایران گفت: اقدام دولت امریکا یک نمونه دیگر از حسن نیت نداشتن این کشور در آستانه مذاکرات آینده است و این واقعیت را نشان‌ می‌دهد که امریکا تلاش می‌کند قبل از دور جدید مذاکرات، فضای منفی جدیدی بر مذاکرات تحمیل کند.

افخم افزود: این اقدام نه تنها با شکست روبه‌رو خواهد شد بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: واکنش وزارت خارجه به اظهارات جان کری
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:54  توسط clipsychologist89  | 

نگاه شما: خسارات برف در نشتارود تنکابن

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:54  توسط clipsychologist89  | 

نگاه شما: ردای سفید برقامت شهر شمس

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:54  توسط clipsychologist89  | 

نگاه شما: نوستالژی دهه های پیشین

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:53  توسط clipsychologist89  | 

مذاکرات ایران و آژانس آغاز شد

 مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی امروز (شنبه) در محل سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این مذاکرات درباره همکاری های انجام شده بر اساس بیانیه 20 آبان میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی و نتیجه این همکاری ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین در این مذاکرات درباره موارد دیگر همکاری ها بحث و گفت و گو خواهد شد.

به گفته کمالوندی، ریاست هیات ایرانی را «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و ریاست هیات آژانس را «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عهده دارد.

این مذاکرات قرار است یک روزه باشد که درصورت توافق طرفین، روز بعد (فردا یکشنبه) ادامه خواهد داشت.

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست ترو واریورانتا معاون امور پادمان های این نهاد بین المللی شب گذشته وارد تهران شد.

بر اساس توافق ایران و آژانس به نام چارچوب همکاری به همراه ضمیمه شش صفحه ای که در 20 آبان سال جاری به امضای صالحی و آمانو رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارایه خواهد کرد. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

بر همین اساس، بازرسان آژانس 16 آذر وارد تهران شدند و این گروه دو نفره 17 آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. این سومین بازدید، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک بود. همچنین بازرسان آ‍ژانس 9 بهمن/ 29 ‍ژانویه از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

افزون بر این بازرسان آژانس عصر 8 بهمن/28 ‍ژانویه با «محمد امیری» مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی جلسه ای برای برنامه ریزی بازدید ازمعدن گچین داشتند.


به نقل از تابناک
برچسب‌ها: مذاکرات ایران و آژانس آغاز شد
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:53  توسط clipsychologist89  | 

دانشکدۀ ارتباطات یک سرمایۀ ملی است

این روزها باز هم خبر از انتقال دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به گوش می رسد. دانشکده ای که در تمام فراز و نشیبهای روزنامه نگاری و روابط عمومی ایران در 50 سال گذشته به نوعی حضور داشته است و از زمان روزنامه نگاران قدیمی تجربی تا جوانان 18 ساله این را به خود دیده است. دانشکده ای که جامعۀ ایران هنوز از پس انداز و انباشت تجربه ی دهۀ 40 به بعد آن روزنامه نگار و متخصص روابط عمومی تربیت می کند و پایۀ هیئت علمی دانشکده های دیگر ارتباطات ایران به نوعی از این محل سرچشمه گرفته اند. اما آیا دانشکدۀ ارتباطات در سه راه ضرابخانه بنا به طرح مصوب تجمیع دانشکده ها در پردیس دانشگاه باید به دهکدۀ المپیک منتقل شود؟ اگر انتقال انجام شود، برای ساختمان اولین دانشکدۀ ارتباطات ایران چه اتفاقی می افتد؟ ساختمانی که نقش مهمی در هویت یابی روزنامه نگاران و متخصصان روابط عمومی ایرانی دارد؟ چه در آنجا تحصیل کرده یاشند یا نه. آیا انتقال دانشکدۀ علوم اجتماعی از دانشکدۀ ارتباطات به پردیس و باقی ماندن دانشکدۀ ارتباطات می تواند به رونق دوباره ی دانشکده کمک کند؟ اینها بخشی از پرسشهایی است که بعد از شنیدن  خبر انتقال به ذهن می آید.

پرسشهایی که در میزگرد شفقنا رسانه تلاش شد با حضور کارشناسان به آن پاسخ داده شود. آنچه در ادامه می خوانید بررسی نجفقلی حبیبی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در دولت هشتم؛ هادی خانیکی، مدرس ارتباطات دانشکدۀ ارتباطات؛ محمد مهدی فرقانی، مدرس ارتباطات و رئیس سابق دانشکدۀ ارتباطات و ابوالحسن ریاضی، دکترای جغرافیای انسانی از خبر انتقال دانشکدۀ ارتباطات و چگونگی حفظ آن به عنوان یک سرمایۀ اجتماعی است. ضمن این که تلاش برای دعوت حسین سلیمی سرپرست وقت دانشگاه علامه طباطبایی بی نتیجه ماند و علت عدم پذیرش این دعوت به شفقنا رسانه اعلام نشد.

شفقنارسانه: تاریخچه این ماجرا را بگویید و این که چه لزومی دارد یک دانشگاه دانشکده‌هایش را از سراسر شهر جمع کند و این کار هم چندسال طول بکشد؟

فرقانی: درباره اینکه چرا دانشگاه باید تجمیع شود باید بگویم که این سنت دانشگاه است. دانشگاه در تعریف واقعی‌، مجموعه‌ای از دانشکده‌های مختلف و متعدد است که بین این دانشکده‌ها، وجوه مشترک و وجوه افتراقی وجود دارد. هماهنگی بین هیئت رئیسه دانشگاه با دانشکده‌ها و بالعکس یک اصل و ضرورت است که از گذشته و بدو تاسیس دانشگاه تا به حال در دانشگاه مطرح بوده و هست. در واقع آنچه به دانشگاه هویت می‌دهد، پردیس دانشگاه است. چون بالاخره دانشگاه به اعتبار مجموع دانشکده‌ها، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و امثال اینها هویت مشخص پیدا می‌کند و بعد تعامل و همگرایی و ارتباط بین اجزای دانشگاه یعنی دانشکده‌های مختلف، اعضای هیئت علمی‌، چه بین دانشجویان و دانشکده‌های مختلف و چه بین مدیریت دانشکده‌ها با مدیریت دانشگاه به آن هویت می‌دهد.

شفقنارسانه: چرا این اتفاق از ابتدا نیفتاده بود؟

فرقانی: به خاطر نحوة شکل‌گیری و تولد دانشگاه علامه طباطبایی بود. ما قبل از انقلاب، مجموعه‌ای از مدرسه‌های عالی و دانشکده‌های مستقل و پراکنده را در سطح تهران داشتیم. مثل مدرسه عالی علوم بازرگانی، مدرسه ادبیات و زبان‌های خارجی، علوم ارتباطات، مدرسه عالی دماوند و... . اینها مجموعه‌ای از موسسه‌های علمی مستقل بودند که فعالیت می‌کردند. بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد که این دانشکده‌های پراکنده در یک مجموعه دانشگاهی تجمیع شوند. پس در مجموعه‌های دانشگاهی ابتدا با عنوان مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی تجمیع شدند و بعد از انقلاب فرهنگی با عنوان دانشگاه علامه طباطبایی این مجموعه شکل گرفت و ویژگی مشترکشان هم این بود که همه در حوزه علوم انسانی فعال بودند و هرکدام از این مدارس عالی به دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه تبدیل شدند؛ مگر دانشکده علوم ارتباطات که با این نام وارد مجموعه شد ولی عملا به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل و رشته‌های روزنامه نگاری و روابط عمومی منحل شدند. به هرحال شاید احساس غبنی که همچنان در رابطه با استادان و دانشجویان علوم ارتباطات وجود دارد، از این مسئله ناشی می‌شود که کم‌وبیش دانشکده‌های دیگر با نام و هویت خودشان زیرمجموعه دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفتند اما ناگهان تابلوی دانشکده علوم ارتباطات برداشته  و با دانشکده علوم اجتماعی ادغام شد. به این ترتیب، رشته‌های مربوط به علوم ارتباطات منحل شد، این رشته زیرمجموعه علوم اجتماعی قرار گرفت و به گرایشی کمرنگ تبدیل شد که تاریخچه‌اش را همه می‌دانیم. این وضعیت تا سال 69 ادامه داشت؛ بعد به صورت یک رشته علوم ارتباطات احیا ‌شد؛ در دهه 70 گرایش‌های روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی به وجود آمد و اواسط دهه 80، یعنی سال 83 رشته روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی و مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات با هدف تهیه مقدمات تاسیس دوباره دانشکده علوم ارتباطات و مقاطع تکمیلی آن راه‌اندازی شد. فکر نمی‌کنم که در اصل فلسفۀ تجمیع، هیچ‌یک از اعضای هیئت علمی یا حتی دانشجویان واگرایی و اختلاف نظر وجود داشته باشد. برای اینکه اموری چون منابع مالی، منابع انسانی و  هویت‌یابی تسهیل می‌شود. به هر حال مجموعه‌ای به نام دانشگاه علامه طباطبایی با این سطح پراکندگی در هویت‌یابی هم دچار مشکل می‌شود.

شفقنارسانه:‌ این دیدگاه شما درست است اما هویت خیلی از بچه‌های دانشکدۀ علوم‌ارتباطات به دانشکده سه‌راه ضرابخانه است و اگر این دانشکده از آنجا منتقل شود دوباره مشکل هویت‌یابی پیش می‌آید. در دعوت برخی از اساتید برای شرکت در این جلسه گفته شد، ایراد اساسی‌تری به این مسئله وجود دارد و آن انحلال دانشکده است. البته دیگر برای این مسئله نمی‌شود کاری کرد ولی فکر می کنید  برای حفظ همین دانشکده چه باید کرد؟

فرقانی: این می‌تواند بحث مرحله دوم ما باشد. من فقط به اجمال اشاره کنم که بحث خواست دانشجویان و هویت درباره همه دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبایی صدق می‌کند و هیچ یک از دانشکده‌ها از قبل در پردیس المپیک نبوده است و همه دانشکده‌ها کم و بیش همین وضعیت دانشکده علوم اجتماعی را دارند. این یک احساس غبن و علاقه مشترک بین همه دانشکده‌هاست و تبعیضی بین دانشکده‌ها وجود ندارد. باید توجه کنیم ما با تمرکز و استقرار در سطح شهر چیزهایی را به دست می آوریم و متقابلاً چیزهایی را به دست نمی‌آوریم.

شفقنارسانه: این خیلی عجیب است. شما در آن دانشکده تحصیل و تدریس کردید. چطور می‌گویید که من آن را واگذار می‌کنم و می‌روم؟

فرقانی: من نمی‌گویم آن را واگذار می‌کنم و می‌روم. دانشکدۀ علوم‌اجتماعی از اولین دانشکده‌هایی بود که قرار بود به پردیس دانشگاه منتقل شود. در آن زمان من رئیس دانشکده علوم اجتماعی بودم، با انتقال مخالفت ‌کردم و رضایت همۀ هیئت علمی را هم با عدم انتقال گرفتم. این دو مسئله است که علاقه شخصی من چیست و اینکه اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم چه اقتضائات و ضرورت‌هایی وجود دارد.

شفقنارسانه: به نظر می رسد نگاهتان خیلی مدیریتی است. آقای خانیکی شما هم همین نگاه را دارید؟

خانیکی: مسئله این نیست که نگاه چطور فهمیده می‌شود. سوالی که شما مطرح کردید به نظر من ادغام چند سوال در یک سوال است و کسانی هم که مورد پرسش قرار می‌گیرند، چند موقعیتشان در هم ادغام شده است. من و آقای دکتر فرقانی عضو گروه ارتباطات دانشگاه علامه هستیم و بخشی از پرسش شما به این برمی‌گردد که دانشکده علوم ارتباطات کجاست؟ فیزیک مسئله کجا خواهد بود؟ باید برود یا نرود؟ سطح دیگری از سوال شما به این سمت رفت که دانشگاه علامه، که محصول ادغام چند موسسه عالی است، در حال حاضر آیا هویت مشترک به نام دانشگاه دارد یا نه؟ آیا دانشگاه باید یک ساختار فیزیکی مشترکی داشته باشد و این ساختار فیزیکی واحد به این هویت کمک می‌کند یا خیر؟ الان شما می‌توانید بگویید این مسئله مدیریتی است، من می‌توانم بگویم مسئله هویتی هم هست. یعنی اگر مسئله دانشگاه علامه طباطبایی این باشد که هنوز هم استاد و دانشجو یکدیگر را از یک خانواده نمی‌بینند، آن وقت راه‌حل من این است که یک همبستگی مشترک از طریق یک مکان مشترک برایشان به وجود بیاید. مسئله دیگر که سوال جدی و درست شما بود، ارتباط بین فرهنگ و مکان یا فضا بود. یعنی شما از کسانی می‌گویید که به اینجا یک تعلق خاطر دارند. می‌توانیم نمونه‌های فراوانی را در این زمینه مثال بزنیم. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در کنار بهارستان، یکی از قدیمی‌ترین واحدهایی است که دانشگاه تهران تاسیس کرده است و پر از خاطره‌ها بود. اما وقتی دانشکده توسعه پیدا کرده است، دانشجویان آن زیاد شده‌اند و ساختمان هم قدیمی شده است، آیا آن دانشکده باید آنجا بماند یا از آنجا برود؟ آنچه درباره چند موقعیتی بودن خودمان گفتم به این معنی است که من معلم ارتباطات هستم و به آن دانشکده تعلق بیست و چندساله دارم. آقای فرقانی هم تعلق 35 ساله دارد.

فرقانی: 42 ساله.

خانیکی: بله. یک طرف قضیه هم این است که سال‌ها پیش، زمانی که از مسئولان وزارت علوم بودم، یکی از دغدغه‌های جدی‌ام برقرار کردن رابطه بین فرهنگ و دانشگاه بود که دانشگاه را به عنوان یک نهاد فرهنگی تعریف کنیم. اگر بحث می‌خواهد این باشد که بیانیه‌ای برای انتقال ساختمان امضا شود، آن چیز دیگری را می‌طلبد. چون من و آقای فرقانی نمایندگی مدیریت دانشگاه، نمایندگی مدیریت کشور و شهر را نداریم؛ بلکه ما اینجا به عنوان کارشناسانی وارد شده‌ایم که می‌خواهد زیست‌ها، تجربه‌ها و رابطه بین هویت و فضا را بگوید. هویت را در دانشگاه باید پاس داشت و این مسئله‌ای جدی است. از نقدهایی که می‌توان به کشور داشت، بی‌توجهی به مسئله هویت است. یعنی بی‌توجهی به حس تاریخ‌داری یا حس تاریخمندی. دوران اصلاحات یعنی زمان دکتر معین و زمان دکتر توفیقی به این مسئله توجه می‌شد. هویت این قدر مهم است که دانشجوی دانشکده الهیات که وارد دانشگاه می‌شود، باید احساس کند که وارد دانشکده‌ای شده است که در یک جا شهید مطهری و در جایی دکتر شریعتی بوده است اما خیلی به این موضوع توجه نمی‌شود. در دانشگاه امیرکبیر تلاش کردیم که صدوپنجاهمین سالگرد امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شود تا این را به جامعه  بفهمانیم که دارالفنون آموزش عالی همان پلی تکنیک است که همزمان در توکیو هم وجود داشته است. اما مسئولان دانشگاه می‌گفتند که برای برگزاری سمینار یونسکو شما وارد موضوع نشوید و فقط به ما پول بدهید تا سالن‌ها را درست کنیم. یعنی در آن ماجرا درد ما این بود که امیرکبیر شناخته شود اما درد آن‌ها تعمیر سالن‌ها بود. یا مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد از همان اول دانشگاه بود و نسبت به دانشگاه علامه طباطبایی مشکلات کمتری داشت، اما دانشکده‌های پراکنده‌ای در سطح شهر داشت. تجربه بشری نشان داده که شهرک های دانشگاهی یکی از سوژه های مطالعه است. از جمله دانشکده‌هایی که باید منتقل می‌شد، دانشکده ادبیات بود. دانشکدۀ ادبیات یعنی دانشکده‌ای که پشتش افرادی مثل دکتر شریعتی، غلامحسین یوسفی و نمایشنامۀ «یک‌بار دیگر ابوذر» را دارد. دانشگاه را رها می کردید تا به خاطر مشکلات، دانشکده ادبیات را بفروشند و جای  آن برج بسازند؟ تدبیری که ما در آموزش عالی اندیشیدیم و خود من هم تاکید داشتم، این بود که دانشکده ادبیات از بین نرود. به این صورت که جهاد دانشگاهی آن ساختمان را خرید و به مجتمع فرهنگی شریعتی تبدیل شد. مجتمع فرهنگی حتی بهتر از دانشکده ادبیات، این حس را حفظ کرد. یعنی تندیس دکتر شریعتی را ساختند، اتاق او را نگه داشتند و به اسم او سالن ساختند و همایش برگزار کردند. به عنوان کارشناس، به دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت علوم و دولت می‌گویم تجمیع دانشگاه اشتباه نیست. این کار درست است اما پیش‌فرضی هم وجود دارد که می‌گوید دانشکده ارتباطات ضایع شده را برگردانید. دانشکده، بعد از قریب 50 سال عملا و نه با شعار به قطب ارتباطات کشور تبدیل شود. بعد فکری برای ساختمان شود که این ساختمان به جای اینکه به برج چهارده طبقه تجاری تبدیل شود، هویت سه راه ضرابخانه و دانشکده ارتباطات مرحوم دکتر معتمدنژاد را احیا کند. بعد از فوت دکتر معتمدنژاد و حین تشییع جنازه دکتر، مسئله ما این بود که آیا همین حسی که ما داریم دانشجویان جوان آنجا هم دارند یا خیر؟ جواب این بود که خیلی‌ها این حس را ندارند؛ چون احساس گسست به وجود آمده است. بخشی از این گسست به رویه‌های اشتباه مدیریتی برمی‌گردد. وقتی خبرنگار و عکاس  اتاق دکتر معتمدنژاد را برای عکاسی می‌خواهد، من نمی‌توانم اتاق دکتر را به او نشان دهم. چون اگر از من بپرسید چه نقد یا پیشنهادی دارم، می‌گویم برای یک دانشگاه می‌ارزید که یک اتاق را برای دکتر معتمدنژاد نوعی برای همیشه نگه دارد و بر در اتاق او این تابلو باشد. تجربه‌ای را بگویم از دانشکده ژورنالیسم دانشگاه مسکو که تجربه عوض شدن خونین یک نظام را پشت سر گذاشته است. وقتی که وارد این دانشکده می شوید که 130 سال سابقه دارد، 130 سال را می‌بینید. یعنی از اولین پلی‌کپی‌ها و ماشین‌های تایپ قدیمی آنجا نگه داشته شده و گفته شده که کدام استاد آن را تدریس می‌کرده است. در دانشگاه لندن هم همین طور بود. اتاق را نگه نداشته بودند اما بیرون آن یک لوح نوشته بودند که اتاق داروین است و عضو گروه زیست‌شناسی از فاصله فلان تا فلان بود و یک زندگینامه برای او نوشته بود. من خاطره‌ای بگویم چون قرار است خاطره‌های ما تجربه‌های ما شود. زمانی مرحوم علامه جعفری در دوره اول وزارت علوم دکتر معین علاقه‌مند به توجه به میراث فرهنگ اسلامی-ایرانی بود. جلساتی را هم با دکتر معین برگزار کرده بود با این نتیجه که  سالن‌های مختلفی که به اسم اندیشمندان مسلمان ایرانی در دانشگاه‌ها وجود دارند، بهتر است که جلوی این سالن‌ها لوحی باشد و این اندیشمندان را معرفی کنند. دکتر معین هم این موضوع را دنبال کرد. در سمینار روسای دانشگاه‌ها، که در کرمانشاه برگزار می‌شد،  این مسئله که پشتوانه‌اش علامه جعفری بود، مطرح شد. از میان کل روسای دانشگاه‌ها دونفر با این ایده همراهی کردند، اما سایر روسا می‌گفتند بودجه بدهید ما خودمان می‌دانیم که مشکل را چطور حل کنیم. یا زمانی که طرح‌های مدرن بازی با رنگ، اینکه خوابگاه‌ها با رنگ‌های شاد باشد یا طرح‌هایی که به عنصر فرهنگ و هویت برمی‌گشت را مطرح کردیم، مدیریت‌ها واکنش‌های خوبی نداشتند و نمی‌پذیرفتند. چون ربط بین مسئله هویت، فرهنگ و فیزیک را نمی‌دانستند. دانشجویی که احساس کند که با معتمدنژاد پیوند دارد، فهمش از ارتباطات هم بسیار بیشتر می‌شود. ولی ممکن است این تصور وجود داشته باشد که اگر اینترنت و ویدئوپروژکتور در کلاسها باشد، همه چیز درست می‌شود. جوابم به سوال متداخلی که مطرح کردید این است که باید به هویت فرهنگی و سابقه تاریخی توجه کرد. تاریخ داشتن لازمة علمی بودن و علم ورزیدن در دانشگاه است. به این اعتبار در دانشگاه علامه طباطبایی هم باید حس تاریخ داشتن تقویت شود و این حس مشترک به وجود آید؛ وگرنه مجمع الجزایر خواهد بود. کمااینکه هنوز هم مجمع الجزایر هست. دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطاتی که از آن صحبت می‌کنید مجمع‌الجزایری است مرکب از علوم اجتماعی، ارتباطات، خدمات اجتماعی، برنامه‌ریزی و... که هنوز هم یک دانشکده نیست و اگر رهایش کنید، دچار تشتت می شود. ارتباطات هم دچار این وضع می‌شود. از یک طرف روزنامه نگاری و از طرف دیگر روابط عمومی. از یک طرف حرفه می‌شود و از طرف دیگر مطالعات ارتباطی. نکته بعدی اینکه می‌گویم باید دست دانشگاه را در توسعه فیزیکی باز گذاشت و به توسعه فرهنگی‌ آن کمک کرد. این نمی‌تواند دلیل باشد که روزنامه‌نگار با شهر سروکار دارد، پس باید در شهر باشد مگر رشتۀ حقوق با بیابان سروکار دارد. این دلیل نمی‌شود که دانشکده ارتباطات اینجا بماند و سایر دانشکده‌ها به جای دیگر منتقل شوند. دو چیز برای من مسئله است؛ اول توجه عملی به دانشکده ارتباطات است نه به دلیلی که عضوش هستم؛ بلکه به دلیل اینکه یکی از مزیت‌های نسبی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ارتباطاتش بوده است. بیش از 45 سال سابقه دارد، حتی در بنیان‌گذاری این دانشکده فداکاری و ایثار وجود دارد که کسی مثل مرحوم دکتر معتمدنژاد دانشیاری حقوق دانشگاه را رها می کند و استادیار یک مدرسه عالی تازه تاسیس وابسته به بخش خصوصی می شود. این تلاش‌ها باید دیده شود. مسئله دیگر این است که من هم به این مکان تعلق خاطر دارم و پیشنهادم این است که دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت علوم، دولت آقای روحانی و حتی نظام جمهوری اسلامی، شهرداری تهران و نهادهای عمومی با هم به صورت مشترک این احساس را داشته باشند که اجازه ندهند یکی از مکان‌های هویتمند از بین برود. وظیفۀ رسانه‌هاست که جامعه را به این موضوع حساس کنند. این حساسیت‌ها باید ایجاد شود که چرا مثلاً خانه فلان هنرمند فروخته می‌شود یا حتی وارثان به این مسئله بی‌توجه می شوند. این حساسیت با یک ضریب بیشتر باید به این مسئله منتقل شود که هویت این مکان را با مرکزیت ارتباطات نگه دارد، به خاطر اینکه اینجا دانشکده ارتباطات بوده است و باید احیا شود. من ایده‌هایی دارم که می‌تواند در اشکال راهبردی‌اش جلو برود. همه باید دست به دست هم بدهند که دیگر این اتفاق نیفتد که برای آدرس دادن برای دانشکده، آدرس بیمارستان چشم پزشکی نگاه را بنویسند. باید این احساس ایجاد شود که دانشکده علوم ارتباطات، یکی از مکان‌های مهم است.

فرقانی: در تکمیل صحبت‌های دکتر خانیکی بگویم که آنچه در سالهای گذشته اتفاق افتاد، اصرار به گسست تاریخی و فرهنگی از گذشته بود. انگار تاریخ و فرهنگ از امروز متولد می‌شود. انگار هرچه گذشته را نفی کنیم و نادیده بگیریم افتخارات بیشتر می‌شود. در حالیکه از لحاظ علمی می‌دانیم چنین چیزی درست نیست. در دانشکده ارتباطات امکاناتی داشتیم که اگر تا کنون حفظ شده بود، موزۀ بسیار باارزش ارتباطات و روزنامه‌نگاری در کشور داشتیم. بخشی از آن به خاطر این طرز فکر از بین رفت و آن قدر بی‌ارزش شمرده شد که کسی دغدغه حفظ آن را نداشت. من زمانی که در اتاق نمایش فیلم دانشکده کلاس دارم حس متفاوتی با سایر کلاس‌ها دارم. اینکه ویترین وسایل آنجاست و ابزارهای سمعی و بصری، دوربین‌ها، آپارات‌ها، لنزهای قدیمی و حتی فیلم‌های قدیمی که در دوره دانشجویی و حتی تدریس، زمانی که اتاق آپارات دایر بود و تبدیل به انبار نشده بود، از این فیلم‌های آموزشی استفاده می‌کردیم. در این دانشکده تاریکخانه عکاسی، دستگاه آگراندیسمان، چاپ عکس و لابراتوار زبان داشتیم. کارگاه حروف‌چینی با تمام ابزار لازم این کارگاه، دستگاه چاپ کوچک و اتاق تایپ انگلیسی و فارسی داشتیم. حتی اتاق نمایش فیلم، دستگاه آپارات و میز تدوین، که فقط در تلویزیون پیدا می‌شد، از دیگر امکانات دانشکده بود. شاید در انبار دانشگاه بخشی از این ابزارها وجود داشته باشد اما این‌ها برای دانشگاه علامه یک هویت بود، هست و هنوز هم مقداری از آن باقی مانده است. این مکان، تاریخی از آموزش روزنامه نگاری و روابط عمومی را در خودش دارد و میراثی را به همراه دارد که به تاریخ و فرهنگ اصالت می‌دهد.

شفقنارسانه: وقتی مکان همان مکان است گفته می شود این گسست فکری رخ داده است، اگر این فضا را تغییر بدهیم، این گسست شدیدتر و بیشتر رخ نمی دهد؟ برای رفع این گسست چه باید کرد تا این هویت و فرهنگ با دانشجویان همراه باشد؟

ریاضی: ضروری نیست که تجمیع صورت گیرد. مثلاً نمونه‌هایی در خارج داریم که مجموعه‌های یک دانشگاه گسسته است اما توانسته به نحوی از هویت کلان خود تعریفی ارائه دهد که هویت‌های خرد ذیل آن تعریف شوند. همان مثالی که دکتر خانیکی زدند. مثلاً دانشگاه تهران می‌تواند تعریف کند که دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده فنی هر کدام هویت خودشان را دارند اما برای دانشگاه تهران هستند. پیوند این امر به نحوی توانسته در درون درست تعریف شود که زنجیرة منقطعی نباشد. این داستان درباره دانشگاه سوربن هم صدق می‌کند، دانشگاهی که تکه تکه است اما همه می‌توانند خودشان را ذیل این عنوان تعریف کنند. این یک اصل نیست که حتما تجمیع صورت گیرد اما درباره دانشگاه علامه مشکل این است که هویت‌های قدرتمند پراکنده وجود داشته و این موضوع مانع شکل‌گیری هویت جمعی بوده است. حالا برای شکل‌دهی به این ساختار کلی اینها را قربانی می‌کنند و این یک نعل وارونه است. یعنی به جای اینکه با استفاده از این هویت‌های خرد، یک هویت جمعی بزرگ شکل بدهند، با از بین بردن این هویت خرد، یک هویت جدید خلق می‌کنند. این دشواری مربوط به دانشگاه نیست. در سراسر جامعه وجود دارد و ما با پدیده ویرانی نشانه‌ها روبه‌رو هستیم. هیچ فهمی از این موضوع نداریم که می‌توان چیز جدیدی ساخت؛ بدون این که چیز قدیمی را از بین برد. نکته‌این است که از واژه هایی استفاده می‌کنیم بدون این که آن‌ها را بفهمیم یا عزمی برای پیاده کردنش داشته باشیم مثلاً خاطره جمعی، حافظه جمعی، هویت‌های مکانی و تعلق مکانی. این‌ها بسیار مهم است و بدون اینها خیلی از اتفاقات رخ نمی دهد اما در عمل دائما در حال از بین بردن هویت‌های مکانی هستیم، هویت‌های جمعی‌مان را سرمایه تلقی نمی‌کنیم و برای حفظ آن هم برنامه‌ای نداریم. دکتر خانیکی اشاره می‌کند که روز تشییع دکتر معتمدنژاد این خاطره جمعی وجود ندارد خب این خاطره جمعی نمی‌خواهد که از آسمان بیاید. باید توجه کرد که حس تعلق به مکان امری غیرارادی است؛ یعنی کسی نمی‌تواند اراده کند تا احساس تعلق پیدا کند. حس تعلق امر زمانمند است. اما همه این نکته را می‌دانیم که زمان بدون مکان قابل درک نیست. یعنی وقتی می‌گوییم سی سال قبل، آن زمان حتما به یک مکان گره خورده است. استمرار این موضوع می‌تواند احساس تعلق به وجود آورد. زمانی که می‌گویند اتاق دکتر معتمدنژاد وجود ندارد، یعنی شما مکان را به عنوان عنصر کلیدی از حافظه حذف کردید. دکتر فرقانی و دکتر خانیکی، آقای دکتر معتمدنژاد را همواره با یک مکان تعریف کرده‌اند. جایی که ایشان تدریس و سخنرانی می‌کرده است. ببینید زمانی که ما به دوران دانشجویی‌مان برمی‌گردیم، این مکان‌های دانشجویی ما هستند که به ما هویت می‌دهند مثلاً خوابگاه‌های دانشجویی. اما وقتی این عناصر را از میان می‌بریم، می بینیم که این حافظه شکل نمی‌گیرد. زمانی دکتر معتمدنژاد با مکان در حافظه تعریف می شود اما نفر بعدی از این مکان محروم شده‌است، بنابراین او دکتر را از طریق روایت های شما فهم می‌کند. روایت امری کاملا انتزاعی است و تا زمانی که انضمامی نشود تبدیل به حافطه نمی‌شود. اگر نتوانیم حافظه به وجود آوریم، نمی‌توانیم خاطره هم به وجود آوریم. وقتی درباره مکانی یا حافظه جمعی صحبت می‌کنیم این استمرار مکانی را داشته باشد تا تعلق خاطر به وجود آید و حافظه جمعی شکل بگیرد و به عنصر نمادین مکان  پیوند گذشته و آینده از طریق حال تبدیل شود؛ یعنی بحث برای امروز نیست. وقتی از حس تعلق صحبت می‌کنیم، عملا راجع به آینده صحبت می‌کنیم. این موضوع در بعضی از دانشگاه‌ها شکل گرفت اما در بسیاری از دانشگاه‌های ما شکل نگرفته است. فرض کنیم که این ساختمان باشد و به اسم دکتر معتمدنژاد هم نامگذاری شود، سوال من این است که اصلا ما چرا نامگذاری می‌کنیم؟ ببینید در شهر همیشه وقتی راجع به نام صحبت می‌کنند، می‌گویند جادوی نام‌ها. یعنی اگر نامگذاری درست باشد، حافظه جمعی، حس مکان و خاطره جمعی شکل می‌گیرد و نامگذاری کارکرد خود را خواهد داشت. اما زمانی که صرفا نامگذاری و عبور می‌کنیم متوجه می‌شویم که نامگذاری به تنهایی تاثیری ندارد و نام ملاصدرا یا سهروردی گذاشتن اهمیت ندارد. اما اگر توانستیم کاری کنیم که با این اسم، احساس تعلق صورت بگیرد، توانستیم جادوی نام را شکل دهیم اما اگر فقط بگوییم ساختمان دکتر معتمدنژاد، بعد از دونسل کسی نمی داند چرا این ساختمان به اسم دکتر معتمدنژاد نامگذاری شده است؛ همانطور که امروزه کسانی هستند که نمی دانند نام جلال ال احمد کیست که نام یک بزرگراه را دارد. پس تا زمانی که مشکل گسست حل نشود، نامگذاری هم مشکلی را حل نمی‌کند. عناصر هویتی هر مکان باید آن قدر قدرتمند باشد که در مقابل تغییراتی که گسست را به وجود می‌آورد، مقاومت کند. اگر مقاومتی شکل نمی‌گیرد و از طریق مصاحبه تلاش می‌کنید، مثل این است که می‌خواهید مقاومت را شکل بدهید. اگر هویت شکل گرفته باشد، مقاومت باید درون مکان شکل بگیرد. موضوع بحث ما حلقه گمشده تمام دانشگاه‌هاست. ببینید درحال حاضر وقتی وارد دانشکده ادبیات می‌شویم، متوجه می‌شویم که این دانشکده توانسته به هر شکل زنجیره استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، همایی و رشید یاسمی را به شفیعی کدکنی گره بزند. اینها تداوم یک سنت آموزشی است. هویت آن دانشکده با کسانی که آمدند و رفتند تعریف نمی‌شود؛ بلکه با کسانی تعریف می‌شود که این سنت را تداوم بخشیدند. از بین همة دانشگاه‌های کشور، شاید 6 دانشگاه این وضعیت را داشته باشد. دانشگاه امیرکبیر تمام مکان‌های خودش را تخریب کرده چون هیچ درکی از هویت مکانی ندارد. عین این داستان را شریف دارد انجام می دهد اما آن ها توانسته اند سنت های جانبی را خلق کنند که به نوعی حافظه جمعی را از طریق اعضای هیئت علمی که زنجیره هستند حفظ کنند. هنوز دانشگاه شهید بهشتی با لطایف الحیل پیوند خودش را با دانشگاه ملی یک ‌جوری حفظ کرده است. ما همیشه فراموش می‌کنیم که عنصر زمان اگر در عنصر مکان رسوب نکند، هویت خلق نمی شود. دانشگاه علامه در جایی بارگذاری معنایی می‌کند که اگر نتواند هویت‌های این مجموعة پرقدرتش را به آنجا منتقل کند، نه تنها این مجموعه‌ها را نابود کرده بلکه چیز جدیدی برای خودش خلق نکرده است. این جمله را هم عرض کنم که زمانی بحث بود که اولین دانشگاه کجاست؟ بعد دیده شد که چند دانشگاه برای خود تاریخ‌سازی می‌کنند. یک دانشگاه تاریخ 120 ساله به خود داده بود و دانشگاه دیگری تاریخ خود را به قبل‌تر از آن دیگری می رساند. اما برای دانشگاه تهران اهمیتی نداشت که بگوید اولین دانشگاه بوده است. پس هویت‌سازی از طریق پیدا کردن برگه، سند و روکردن ایجاد شود. هویت، آقای دکتر معتمدنژاد است. چیزی که بزرگتر از هر مدیریتی توسط مجموعه‌هایی بزرگتر از نهاد دانشگاه به رسمیت شناخته شده است. همه جا سعی می‌کنند این هویت‌ها را از آن خودشان کنند. متاسفانه در نظام آمورشی ما این گونه است که همه این‌ها را در همه سطوح به دیگران می‌بخشیم.

فرقانی: من جملۀ آقای ریاضی را ادامه دهم که ایشان گفتند مقاومت شکل بگیرد. اتفاقا در مجموعة ما مقاومت زیادی صورت گرفت. از انحلال کامل رشته بعد از انقلاب فرهنگی شروع کنید تا احیای مجدد رشته با همت دکتر حبیبی، که باید قدردانی کرد، هم در جهت احیای دانشکده و هم در برگزاری همایش بزرگداشت آقای دکتر معتمدنژاد، این مقاومت‌های درونی بوده است و هنوز هم علی رغم این که رشته‌های پژوهشگری، تعاون، برنامه‌ریزی و مددکاری به لحاظ کمی ارتباطات را زیر سایه گذاشته‌اند اما  سایة ارتباطات به نوعی بر سر این رشته‌ها سنگینی می‌کند. آن مقاومت بود که به احیای این دانشکده، این رشته و هویت‌یابی این حوزه کمک کرد. من فرمایش شما را قبول دارم و می‌خواهم بگویم اتفاقا در ذات این مجموعه این مقاومت همیشه وجود داشته و همین نشست هم ادامه این مقاومت است.

شفقنارسانه: دکتر حبیبی شما زمانی که مدیریت دانشگاه را به عهده داشتید چطور توانستید این مقاومت در رشته ارتباطات را مدیریت کنید.

حبیبی: آنچه برای من مسئله است این است که خاطرات به تبع چیزی باشد. مثلاً دکتر معتمدنژاد آنقدر بزرگ است که هرچیزی که با تعلق به او، جایگاه خودش را پیدا می‌کند. اولین کار این است که ایشان را در خاطر جامعه آنطور که بود بزرگ کنیم. متاسفانه باید بگویم درباره آقای معتمدنژاد همه ستم کردیم. جایگاه اجتماعی ایشان را در جامعه به هر دلیلی بزرگ نکردیم. ذهن جامعه باید از هویت معنوی این استاد پر شود، اما به هر دلیلی این کار را نکردیم. اگر این هویت معنوی در جامعه شناخته شود، مکانی که به ایشان تعلق یافته،  معنا می یابد و سعی باید بر حفظ این معنا باشد. وقتی دانشکده علوم ارتباطات به دهکده المپیک برود باید دو کار را فراموش نکنیم: اول اینکه در جایگاه جدید هم هویت ایشان حفظ و کتاب‌ها و آثارش به نمایش گذاشته شود. دوم اینکه دانشکدة قدیمی می‌تواند اسم خانه مطبوعات یا اسم دیگری بگیرد.

شفقنارسانه: اگر الان شما رئیس دانشگاه بودید این تصمیم را می گرفتید؟

حبیبی: بله. تصمیم می گرفتم دانشکده را به دهکده المپیک ببرم اما تلاش می‌کردم که دانشکدة سابق تخریب و منحل نشود. چون این دانشکده برای اهالی مطبوعات ایران هویتی دارد و آقای معتمدنژاد باید حفظ شود. هرچند که حتی مطبوعات به ایشان ظلم کردند. مطبوعات از سرچشمة زلال ایشان نوشیدند اما حالا یادی از دکتر معتمدنژاد نمی‌کنند. البته این اتفاق در سایر رشته‌ها هم رخ می‌دهد. مثلاً از فردی به عنوان پدر علم جغرافیا نام برده می‌شود اما هیچ‌وقت در یاد مردم نمی‌ماند و این وظیفه مطبوعات است که باید تلاش کنند تا این چهره‌ها در ذهن مردم باقی بمانند. مثلاً تیتری از ایشان بزنند، عکسی، خاطره‌ای و بالاخره هرروز چیزی از ایشان بنویسند که در ذهن مردم باقی بمانند. باید تلاش‌هایی صورت بگیرد. اگر به این قضیه باور داریم، باید ایشان را در ذهن جامعه احیا کنیم. کسانی که دانشجوی آقای دکتر معتمدنژاد بودند، باید تلاش کنند این سرمایه‌ها را نگه دارند؛ نه به خاطر خودش بلکه به خاطر هویت و برای ارتباطات. وقتی دانشمندان این حوزه کتاب می‌نویسند و در کتاب‌هایشان از او نقل‌قول کنند و حتی ایراد بگیرند به نوعی زنده نگه داشتن یاد اوست. این چیزها باعث ماندگاری یک آدم می‌شود. ساختمان به تنهایی بدون اینکه ذهن جامعه نسبت به آن شکل بگیرد، خیلی زود فراموش می‌شود. مثلاً در کشورهای خارجی می‌گویند در فلان خیابان خانه فلان نقاش وجود دارد زود ذهن‌ها فعال می‌شود.

شفقنارسانه: دکتر فرقانی هم مطرح کردند که در سالهای گذشته جریانی شکل گرفت که سعی در تخریب هویتهای قبلی داشت.

حبیبی: پریشانی، دانشگاه علامه طباطبایی را رنج می‌دهد. اگر می‌خواهید هویت دانشکده را نگه دارید، باید آقای دکتر معتمدنژاد را بیشتر از این به جامعه معرفی کنید و در ساختمان برایش جایی نگه دارید.

شفقنا رسانه: یعنی شما معتقدید آقای دکتر معتمدنژاد  می‌تواند یکی از بهانه‌هایی باشد که هویت دانشکده باقی بماند؟

حبیبی: ما برای آقای دکتر معتمدنژاد باید فکر خاصی کنیم. مثلاً جایی را در دانشکده به یاد او ایجاد کنیم. من با رفتن دانشکده به دهکده المپیک مشکلی ندارم. از دانشکده هم یکی دو خاطرۀ خوب دارم.

خانیکی: در این بحث مشترک سرمایه اجتماعی را باید مقدم بر سرمایه فیزیکی دانست. بخشی از سرمایه اجتماعی همان خاطره‌ها، حافظه‌ها و میراث فرهنگی است. نسبت بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی را در انتقال دانشکده هم می‌توان دید. به نظرم باید هویت بزرگ را مقدم بر هویت کوچک گرفت چون این کار سخت است و ما سریع به سمت یکی از دوپاره‌های سرمایه اجتماعی و سرمایه فیزیکی سوق داده می‌شویم. مثالی می‌زنم تا بحث را روشن کنم. ببینید ما چیزی در کشور داریم با نام میراث فرهنگی که به نظر من جزو مزیت‌های نسبی ایران است. از طرف دیگر گردشگری هم وجود دارد که جزو مزیت‌های نسبی ماست. اگر از نگاه گردشگر نگاه کنیم، می‌گوید چرا اجازه نمی‌دهند بالای این مجسمه برویم و عکس بگیریم؟ اگر از نگاه میراث فرهنگی نگاه کنیم، می‌گوید نباید به این دست زد تا خوب نگه داشته شود. ولی نگاهی که باعث تقدم میراث فرهنگی می‌شود، رونق پیدا کردن گردشگری است. به این اعتبار در مسئلۀ دانشگاه علامه طباطبایی گفته می شود تا زمانی که دانشجو و استاد با هم تلاقی پیدا نکنند، در یک سلف‌سرویس ننشینند، در یک سالن و یک رستوران نباشند و با هم تلاقی نداشته باشند اصلاً از کجا معلوم که این  عضو دانشگاه علامه است یا عضو دانشگاه تهران؟ دانشگاه تهران به علت شکل‌گیری این هویت حتی اگر کرج هم باشد، باز هم دانشگاه تهران است. برای همین می‌گویم نباید متعصبانه فکر کرد که چون دربارۀ این رشته اشتباه کرده‌اند باید نسبت به آن بی خیال و بی‌توجه شویم. خب اشتباهی شده است حالا آن را چه طور می‌خواهیم جبران کنیم؟ راه این است که مسئله فیزیکی را از سرمایه اجتماعی تفکیک کنیم. ایجاد سرمایه اجتماعی فقط وظیفۀ دولت نیست. در سرمایه اجتماعی استاد، دانشجو و رسانه حضور دارند. این سرمایه با یک سنت مدنی به وجود می‌آید. تا وقتی احساس تعلق میان استادان به وجود نیاید، آنها در یک برش تاریخی قرار نگیرند، دانشجو هم خودش را در یاد دکتر معتمدنژاد دخیل و سهیم نمی‌داند. به نظرم به دو مسئله توجه کنید. اول- ارتباطات دچار حالتی شده است که با اصطلاح مدرن‌تر برون افتادگی از نظم سیاسی تعریف می شود. یعنی چون ارتباطات احساس می‌کند به حاشیه رفته است، در دانشجو و استاد آن هویت مقاومت شکل می‌گیرد. ارتباطات حتی نسبت به علوم اجتماعی و حقوق بیشتر به حاشیه رفته است. باید توجه کرد که این هویت مقاومت شکل نگیرد. این دانشکده بخش‌ مهمی از املاک دانشگاه است و اینجا را نباید موزه‌ای نگه داشت. این ساختمان و دکتر معتمدنژاد را باید حفظ کرد اما به موزه این ساختمان و موزۀ دکتر معتمدنژاد  فکر نمی‌کنم. در این ساختمان باید جریان زندگی ارتباطات و جریان علمی را دید. موزه به جای خودش لازم و محترم است اما دانشگاه موزه نیست؛ دانشگاه سنت داشتن است. باید به سنت داشتن فکر کرد.

شفقنارسانه: یعنی شما معتقدید که دانشکده ای آنجا باشد که از سال ۴۶ بوده است یا معتقدید مرکز پژوهشهای ارتباطات را باید گسترش داد؟

خانیکی: جای این بحث در سطوح سیاست‌گذاری و مدیریتی است. ضرورت این بحث این است که رئیس دانشگاه، وزارت علوم، شهرداری و دولت فکر کنند که این مسئله مهم است. از این مسئله مهم هم دانشجو منتفع می‌شود، هم استاد، هم روزنامه‌نگار و هم دولت. کلیاتش را ما به عنوان کارشناس می‌توانیم بیان کنیم؛ آنجا جایی باشد که پدر این علم یعنی دکتر معتمدنژاد و ارتباطات در آن دیده شود و محل زنده‌ای باشد. نمی‌گویم موزه مطبوعات ایران یا موزه دانشکده تشکیل شود، چون موزه کار خود را دارد و ما را به گذشته می‌برد.

شفقنارسانه: دیالوگی در یک فیلم می‌گفت «اینجا همه چیز را می‌کوبند حتی خاطره‌ها را». من امیدوارم دربارۀ دانشگاه علامه طباطبایی این اتفاق نیفتد.

حبیبی: دانشکده علوم اجتماعی بهتر است به دهکده المپیک منتقل شود و این دانشکده ارتباطات سر جای خود باقی بماند.

فرقانی: یک ساختمان هم برای علوم ارتباطات اجتماعی کفایت می‌کند.

خانیکی: ممکن است که دانشکده ارتباطات باشد اما اتفاقاتی که می‌گفتیم در آن رخ ندهد و دانشجو باز هم مثل صبح تشییع جنازه احساس یکی بودن نکند.

فرقانی: تا زمانی که زیر سایه علوم اجتماعی باشد، احیای سنت‌ها امکان‌پذیر نیست.

ریاضی: برای حس تعلق مکانی یک دیالکتیک وجود دارد. ارزش‌های فردی و جمعی باعث ایجاد حس مکان می‌شوند. مکانی که دارای این حس باشد، ارزش‌ها را شکل می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم حتی اگر دانشکده ارتباطات وجود نداشته باشد، سرمایه اجتماعی و فرهنگی آقای دکتر معتمدنژاد به اندازه‌ای ارزش دارد که تنها یک دانشکده ارتباطات وجود داشته باشد. برای اینکه ارزش‌های علمی و شخصیتی آقای دکتر معتمدنژاد که می‌تواند ارتباطات جامعه ایران را به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کند. مجموعه بزرگی از کنش‌های تک‌تک اعضای هیئت علمی است که آنجا را به جایی به اسم دانشکده ارتباطات تبدیل می‌کند.

شفقنارسانه: در روز مراسم نکوداشت آقای دکتر معتمدنژاد، نسل شما دانشجوهای خیلی قدیم دکتر در مراسم بودند و دانشجویان این نسل جدید هم بودند اما دانشجویان نسل میانی دکتر در مراسم نبودند یعنی گسست ایجاد شده با اینکه دانشکده همین ساختمان است.

فرقانی: در این دوره خصوصا چهار سال اخیر تلاش زیادی شد تا این میراث از بین برود. از سال 84 تا 86 که من رئیس دانشکده بودم رئیس وقت و مدیر آموزشی دانشگاه فشار می‌آوردند که به آقای دکتر معتمدنژاد بگویید درخواست بازنشستگی کنند. و من گفتم تا زمانی که من این سمت را دارم نه تنها این کار را نمی کنم بلکه نمی‌گذارم این اتفاق بیفتد. آقای دکتر معتمدنژاد سرمایه دانشگاه علامه طباطبایی است. حتی اگر سه ماه یا اصلا شش ماه یک بار به این راهروها پا بگذارد و قدمی بزند، همین برای دانشگاه کافی است. اما شما می بینید اتاق استاد تمام را که طبق آیین‌نامه می توان حفظ کرد، از او گرفتند. مثلاً آقای باستانی پاریزی هنوز اتاقش را دارد. تلاش زیادی شد برای اینکه سنت‌ها در دانشکده پاک و اسم آقای دکتر معتمدنژاد و یادش از این دانشکده برداشته شود. طبیعی است دانشجویانی که دوره های بعد می آیند حداکثر با صحبتهای ما سر کلاس، ارجاع به کتابهایش و یاد کردن از او پیوند برقرار می کند و این پیوند فرق می‌کند با زمانی که دانشجو بااین سنت و فرهنگ پیوند بخورد.

ریاضی: یکی از آشنایان ما جزو آخرین دانشجویان دکتر قریب بوده است. می‌گفتند زمانی که دکتر قریب بیمار بودند، همه منتظر بودند که دکتر قریب بیاید و به بیماران سر بزند. وقتی دکتر می‌آمدند دانشجویان به صف می‌ایستادند تا نحوه معاینه کردن ایشان را ببیند. دیالوگی هم برقرار نمی‌شد و فقط سلوک او مانده بود. ما در نابود کردن سرمایه فرهنگی و اجتماعی ابعاد جهانی را درنوردیدیم. در رشته ما وقتی درباره حس تعلق به مکان صحبت می‌کنیم، می گوییم این حس تعلق سرمایه اجتماعی خلق می‌کند. سال‌ها طول می‌کشد تا حسی را به وجود بیاورید چون این حس حاصل بارگذاری‌های مختلف است. وقتی این را از بین می‌برند دقت نمی‌کنند که سرمایه اجتماعی که در یک ساختمان شکل گرفته و تک‌تک افرادی که در آن ساختمان درس داده‌اند، عامل برقراری ارتباط است. چرا ما ارتباط برقرار نمی‌کنیم؟ چون ما مکان‌های ارتباط را از بین برده‌ایم. یکی از بزرگترین فقرهای جامعه ما این است که فضای گفت‌وگو خلق نکرده‌ایم. وقتی دانشگاه را از فضای گفت‌وگوی انسانی تهی می‌کنیم چطور انتظار داریم این فضا وجود داشته باشد؟ مگر چه تعداد آقای دکتر معتمدنژاد در هر رشته‌ای خلق می‌شود؟

شفقنارسانه: دقیقا. ضمن این که همراه با دکتر معتمدنژاد، اساتید دیگری هم بوده اند که این روزها کمتر از ایشان یاد می شود و اینها هم سرمایه بوده اند. مثل دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی نوین ایران که در جلسه ای برای جلوگیری از انحلال رشته با آقایان دکتر معتمدنژاد و دکتر محسنیان راد همراه بوده اند و الآن بچه‌های ترم ۵ و ۶ روابط عمومی ممکن است او را نشناسند. اما برای جمع بندی  آیا مجبوریم دانشکده علوم اجتماعی یا علوم ارتباطات را جابه‌جا کنیم؟

فرقانی: این بحث اول است اما پیشنهاد آقای دکتر هم می‌تواند گزینه دوم باشد. این تصویب شده است و پیشنهاد این است که اگر علوم اجتماعی برود ساختمان برای علوم ارتباطات کفایت می‌کند.

شفقنارسانه: حالا اگر هر دو دانشکده منتقل شوند و ساختمان خالی شود، دانشگاه علامه به خاطر بدهی‌ می تواند ساختمان را بفروشد؟

حبیبی: من تلاش می‌کنم دانشکده ارتباطات اینجا بماند.

فرقانی: شما نمی‌توانید بگویید که این کار را بکن یا نه. ضمن این که نظر شهرداری و دولت هم مهم است. سرمایه اجتماعی را باید ایجاد کنید آن‌وقت جامعه احساس می‌کند که این سرمایه را باید حفظ کند.

ریاضی: اگر مدیریت شهری ما درک علمی داشته باشد، این نقطه به جای اینکه در شهر با مناطق چشم‌پزشکی شناخته شود، باید با نام دانشکده شناخته شود. یعنی بر فضای شهری به جای اینکه هویت اقتصادی حاکم باشد، هویت علمی، اجتماعی، فرهنگی و... دهیم. چون تهران از فقر نشانه‌های علمی و فرهنگی رنج می‌برد.

حبیبی:‌ این بحث باید در مطبوعات مطرح و رسانه‌ای شود.

فرقانی: واقعیت دانشگاه این است که حتی اگر مدیریت دانشگاه هم بخواهد این کار را انجام دهد اما شاید به لحاظ مالی توانایی نداشته باشد که هم این ساختمان را حفظ کند و هم ساختمانی برای انتقال دانشکده بسازد پس باید نهادهای دیگر هم کمک کنند.

حبیبی: باید شهرداری و نهادهای فرهنگی را نسبت به این موضوع حساس کرد.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: دانشکدۀ ارتباطات یک سرمایۀ ملی است
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:53  توسط clipsychologist89  | 

بولتون: ایران سر غرب کلاه گذاشت

جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل با انتشار مقاله‌ای سیاستهای باراک اوباما درباره ایران را به باد انتقاد گرفت و نوشت که ایران در توافق هسته ای ژنو سر دیپلمات‌های غربی را کلاه گذاشته است.

 به گزارش خبرگزاری فارس، جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای در مجله نشنال رویو نوشت: ایران به مدت تقریبا سه دهه تلاشهای غرب در زمینه مبارزه با منع تکثیر سلاحهای کشتار جمعی را به بازی گرفت. تهران به مراتب از دیپلماتها، جاسوسان و رهبران سیاسی ما زرنگ تر بوده است.

ایران در توافق اقدام مشترک که در ژنو به دست آمد نیز دوباره این بازی را تکرار کرد و چشم انداز توقف یا کند کردن برنامه هسته ای ایران را تیره‌تر کرد.

وی در ادامه نوشت: باید به ایران در زمینه این توافق موقت که با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان حاصل شد جایزه داد. بدتر اینکه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با خوشحالی به دنبال راه حلی جامع است و این در حالی است که ایران هرگز با اقدامی که مانع از ادامه برنامه هسته ای این کشور بشود موافقت نمی‌کند.

وی افزود: فروپاشی تحریمها ضعف آن را به عنوان یک ابزار فشار برجسته کرد.

این تحریم‌ها، آنقدر که عده ای معتقدند، به لحاظ اقتصادی و کند کردن برنامه هسته ای ایران کارآمدی ندارد. حامیان تحریم های آمریکا اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب شده‌اند چرا که آنها فراموش کرده‌اند در جایگاه تصمیم‌گیری نیستند. اوباما الان روی کار است. ما شاهدیم سیاستی که یک رئیس جمهور قوی آمریکا از آن به عنوان قدرت یاد می کرد اکنون در دستان یک رئیس جمهور ضعیف بی‌ استفاده شده است.

وی در ادامه مقاله خود آورده است؛ امتیازاتی که ایران در قبال توافق هسته ای ژنو داده است اندک و به راحتی قابل بازگشت است. همانطور که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در مصاحبه خود در ماه ژانویه گفت؛ « ما می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را در کمتر از یک روز دوباره شروع کنیم و مواد هسته ای را دوباره تولید کنیم. بنابراین ساختار برنامه هسته ای ما حفظ شده است. من می‌توانیم با قاطعیت بگویم که ساختار برنامه هسته ای ما حفظ خواهد شد. هیچ چیزی کنار گذاشته یا برچیده یا تعلیق نمی‌شود. همه چیز ادامه خواهد یافت، غنی سازی هم ادامه می یابد.

بولتون نوشت: متاسفانه آقای عراقچی درست می‌گوید.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: بولتون, ایران سر غرب کلاه گذاشت
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:53  توسط clipsychologist89  | 

نامه سرگشاده سعید زیباکلام به روحانی

دکتر سعید زیباکلام در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آیا به ‌راستی بر این باورید که با تحکم‌ و توپ و تشر فضای باز در جامعه و دانشگاه ایجاد می‌شود، نوشت: هنگامی که تشکل‌های دانشجویی جرأت نمی‌کنند پا به میدان بگذارند، به‌ راستی انتظار دارید اساتید به بحث درباره توافق ژنو بپردازند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید زیباکلام عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران طی نامه‌ای در واکنش به سخنان روحانی در دانشگاه شهید بهشتی و مصاحبه تلوزیونی نوشت: آیا به‌راستی بر این باورید که با این تحکم‌ها و توپ و تشرها فضای باز در جامعه و دانشگاه ایجاد می‌شود؟

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

" جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری

با سلام و آرزوی عاقبت بخیری،

در سخنرانی اخیر خود خطاب اظهار به دانشگاهیان تألم کرده‌اید که "چرا دانشگاه خاموش است؟" و "چرا دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟" و "چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟".

ـ جناب آقای رئیس‌جمهور! آیا اساتید دانشگاهی از جریان مذاکرات که همواره توسط وزیر خارجه دولت جنابعالی بر محرمانه‌بودن آن اصرار و تأکید ویژه‌ای داشته‌اند کمترین اطلاعی دارند که بتوانند پس از ارزیابی آن‌ها به میدان آمده اعلام نظر کنند؟

ـ آیا با توجه به نامه جنابعالی به مقام معظم رهبری در صبح اول وقت بعد از توافقات گام اول، و به راه افتادن کارناوال تبریک‌گویی و پایکوبیِ بسیاری از رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، به‌راستی شما انتظار دارید اساتید دانشگاهی بی‌هیچ خوف و هراسی به ارزیابی صادقانه توافقنامه ژنو بپردازند؟

ـ آقای رئیس‌جمهور! آیا هنگامی که حضرت عالی با تأکید تمام می‌گویید: "همه اصول و خطوط قرمز نظام" در مذاکرات رعایت شده، "دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران است" و نیز "فرزندان انقلابی … توانسته‌اند حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند"، به‌راستی انتظار دارید اساتید دانشگاهی بی‌هیچ خوف و نگرانی وارد بحث و بررسی توافقنامة ژنو شوند؟

ـ آقای رئیس‌جمهور! هنگامی که بسیاری از تشکل‌های دانشجویی به واسطه جو رسانه‌ای‌ـ‌امنیتی خاصی که در این ماه‌های اخیر سیطره‌یافته جرأت نمی‌کنند پا به میدان گذاشته از انگشت‌شمار اساتید دانشگاهیِ دل به دریای انقلاب زده دعوت به سخنرانی کنند، جنابعالی به‌راستی انتظار دارید اساتید دانشگاهی به بحث و ارزیابی این به زعم حضرتعالی "کار بزرگ بین‌المللی" بپردازند؟

ـ آقای رئیس‌جمهور! این شعار پسندیده سنجیده‌ای است که می‌فرمایید "این دولت محیط امن برای دانشگاه می‌پسندد" و "محیط امن، یعنی همه احساس امنیت کنند". اما هنگامی که در همان سخنرانی توپ و تشر می‌زنید که "چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند"، آیا به‌راستی انتظار دارید اساتید به آن شعار پسندیده توجه کنند یا از آن سرزنش تند و ناشکیباییِ بسیار نگران‌کننده خوف و هراس به دل گیرند؟

ـ آقای رئیس‌جمهور! این سخن بسیاردرستِ بسیارتکرارشده را حضرتعالی بیان می‌فرمایید که "باید اجازه داد فضای باز سیاسی ایجاد شود". لیکن در همان سخنرانی با ترش‌رویی بسیار می‌فرمایید "شما چکاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید؟ با یک شعار و چهره و قیافه، آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت خود را دلسوزتر از دیگران می‌دانید؟". آیا به‌راستی بر این باورید که با این تحکم‌ها و توپ و تشرها فضای باز در جامعه و دانشگاه ایجاد می‌شود؟ آیا برای تحقق همان فضای باز، درست‌تر نیست به عوض ترشرویی، اجازه بدهیم هر کس از هر صنف و قشر و گروهی می‌خواهد خود را متولی و دلسوز یا دلسوزتر بداند، بداند. اما اگر دلسوزی‌هایش را قبول نداریم تحلیل‌هایش را نقد کنیم؟

ـ جناب آقای رئیس‌جمهور! فرموده‌اید "کسانی که در مذاکرات ژنو، مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند". آیا به‌راستی بر این باورید که در مذاکره با مستکبران سیطره‌طلبِ زورگو باید استاد دانشگاه بود؟ چند تن از نمایندگان سیاسی کشورهای حاضر در مذاکرات ژنو سابقه استادی دانشگاه داشته‌اند؟ و بالاخره، آیا در مذاکرات با مستکبرانِ قلدرِ زورگو سابقه استادی دانشگاه لازم است یا ایمان و اعتقاد به روز حساب و کتاب و عقاب، پایبندی راسخ به آرمان‌های انقلاب اسلامی، و حراست از عزت و استقلال جمهوری اسلامی و خون شهدای آن؟

ـ جناب آقای رئیس‌جمهور! فرموده‌اید "در دانشگاه‌ها در کنار پرورش بخش علمی و تحقیق، باید به فکر مسائل اجتماعی و سیاسی هم باشیم. دانشجویان باید از منافع ملی و بدخواهان داخلی و خارجی نیز باخبر باشند". بفرمایید دولتمردان و نیز مطبوعات هماهنگ و همسو با دولت در این حدوداً شش‌ماهه که از دولت جنابعالی می‌گذرد چه اقداماتی جهت تمهید و ترغیب چنین محیطی در دانشگاه‌ها انجام داده‌اند؟ آیا واقعاً برای حضرتعالی آشکار نیست که لحن شدید و غلیظ سرزنش‌های‌تان، بی‌سواد یا کم‌سواد خواندن منتقدانی همچون این بندة جهول، به عوض تمهید و ترغیب آن محیط و پرورش دانشجویان متعهد به منافع ملی و مصالح انقلاب و محبّ وطن، هم دانشجویان و هم اساتیدشان را یکجا و با یک ضربه به محافظه‌کاری و عزلت‌طلبی و عافیت‌طلبی‌های فرومایة دنیوی سوق می‌دهد؟ در این صورت، آیا به‌نظر حضرتعالی این قبیل سخنان در جهت پرورش و رشد فرهنگ اجتماعی‌ـ‌سیاسی دانشجویان، و در نتیجه به نفع آرمان‌های انقلاب اسلامی، به‌ویژه استقلال کشور است؟

ـ و بالاخره، جناب آقای رئیس‌جمهور، بسیار بجا و شایستة سؤال کرده‌اید "چرا در علوم انسانی، حقوق، علوم‌سیاسی، اقتصاد و علوم‌اجتماعی رشد نمی‌کنیم و صاحب‌نظر نیستیم…؟" پاسخ این سؤال را در پژوهش‌های متعددی مورد طرح و بررسی مفصلی قرار داده‌ام.  اما در این مقام به همین مقدار باید بسنده کنم که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موانع رشادت و نظریه‌سازی از جانب عالمان حوزه‌های پایه‌ای علوم انسانی و علوم‌ اجتماعی دخالت و اِعمال قدرت صاحبان و رجال سیاسی و حکومتی در عرصه دانشگاه است.

بایسته و ضروری است که حاکمان یاد بگیرند به دانشگاهیان امر و نهی نکنند و آن‌ها را مورد خطاب عتاب و ترعیب قرار ندهند.

ـ در یک کلام، اگر به‌راستی خواهان فضای باز دانشگاهی و شکوفایی اندیشیدن و نظریه‌سازی هستیم تحت هیچ شرایطی با دانشگاهیان سرلشکرانه رفتار نکنیم."

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: نامه سرگشاده سعید زیباکلام به روحانی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:52  توسط clipsychologist89  | 

آغاز فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، حزب اعتماد ملی که از پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده بود، مجددا فعالیت خود را از آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار پیام نو، این خبر را حجت الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی طی سخنانی در موسسه الهادی اعلام کرد.

حزب اعتماد ملی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ توسط مهدی کروبی تاسیس شد، پس از انتخابات سال ۸۸ و آغاز حصر دبیرکلش، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. این حزب از جمله احزاب اصلاح طلبی است که در انتخابات پس از سال ۸۴ حضور فعالی در عرصه سیاسی داشت اما پس از وقوع حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ فعالیتش را متوقف کرد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام رسول منتجب نیا که عصر جمعه در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت حزب اعتماد ملی در موسسه الهادی سخن می گفت، اظهار داشت: امروز دور هم جمع شده ایم تا یاد امام و شهدای انقلاب اسلامی که ۵۰ سال در برابر ظلم، کج‌روی و کج اندیشی ایستادگی کردند را گرامی بداریم و جشن بگیریم. هر چند شادی ما آن زمانی است که عزیزان ما که در حصر و حبس اند آزاد شوند و این گام کوچک را بر می داریم تا مسئولان محترم مربوط تلاش بیشتر و گسترده تری را برای رفع این مشکلات به کار ببندند.

وی که حزب متبوعش از جمله حامیان دکتر روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود، با اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید گفت: چشم های امید مردم به عملکرد دولت دوخته شده است و امیدواریم باز هم با تلاش بیشتر دولتمردان شاهد پیروزی های بیشتری در آینده باشیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله تحزب در کشور، تصریح کرد: اگر حزب، هدف و آرمان مشخصی داشته باشد و شالوده قابل قبولی نیز داشته باشد و اگر افراد همگون و هماهنگ و فرهیخته دور هم جمع شوند حزب الله پدید می آید و این حزب می تواند جامعه را به پیش ببرد.

منتجب نیا در ادامه ضمن تمجید از عملکرد دولت سیدمحمد خاتمی در بحث احزاب و نیز ضمن انتقاد از دولت احمدی نژاد که اعتقادی به بحث تحزب نداشت، اظهار داشت: به پس از پیروزی انقلاب ما با احزاب متعددی روبرو بودیم که عمده آنها در زمان دولت سیدمحمد خاتمی تاسیس و فعال شدند، ولی در دو دولت گذشته (دولت احمدی نژاد) بدترین برخورد با احزاب از ناحیه دولت شکل گرفت و اساسا حزب را به عنوان ستون پنجم و یک امر زائد قلمداد می کردند.

وی اضافه کرد: امروز از دولت دکتر روحانی که بر پایه شعارهای اصلاح طلبانه پیش می رود -که این وعده ها نیز برخواسته از دل مردم است- انتظار می رود احزاب تقویت شوند و به آنها برای تلاش و کوشش فرصت داده شود. البته در اینکه باید در عین حمایت از احزاب بر عملکرد آنها نیز نظارت کرد و آنها را طبق قانون هدایت نمودف تردیدی وجود ندارد اما معتقدیم باید گام های بلندی در این زمینه برداشته شود. البته وزیر کشور جلساتی را با دبیران کل احزاب برای راه اندازی مجدد خانه احزاب و تلاش برای ساماندهی قانون احزاب گذاشته است که انشالله با رویکرد مثبت و مردمی به پیش رود و این جای تقدیر دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با ابزار امیدواری نسبت به این مسئله که فرصت هایی که از احزاب در دولت احمدی نژاد گرفته شد در دولت یازدهم به آنها بازگردانده شود تا شاهد یک جامعه حزبی باشیم، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم شاهد جامعه توسعه یافته، آگاه و پیشرفته از جهات مختلف باشیم چاره ای جز حزبی کردن و تکثیر کردن احزاب نداریم.

منتجب نیا در ادامه با اشاره به وضعیت حزب اعتماد ملی و دبیرکل آن مهدی کروبی که در حصر بسر می برد، گفت: هدف و انگیزه ما از تاسیس حزب اعتماد ملی به جز خدمت به جامعه و توسعه کشور و تحقق آرمان های انقلاب و به جز نقد اربابان قدرت و پیشگیری از انحرافاتی که در قدرت به وجود می آید، نبود و تمامی اعضای ما خود را به آن پایبند می دانند. ولی با کمال تاسف در سال ۸۸ بدون هیچ دلیلی شاهد بودیم که دفتر حزب اعتماد ملی توسط مامورانی که تا امروز برای ما مشخص نشدند از سوی کدام دستگاه و نهاد ماموریت داشتند، تعطیل شد و بسیاری از وسایل حزب توقیف شد. هنوز هم نه مسئول چنین تصمیمی و نه اموال دفتر مشخص نشده اند.

وی اضافه کرد: بهرحال ما با صبوری خود، نامهربانی ها و کم لطفی ها را تا امروز تحمل کردیم تا فضای مناسب تری پدید آید لذا امروز از مسئولان می خواهیم که به ما برای فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی کمک کنند -چنانچه مشتاقانه هم دنبال این مسئله هستیم-  ولی برای ما تلخ است که حزب را به صورت رسمی راه بیندازیم در حالی که دبیر کل ما در حصر است. ما آرزو داریم هر چه زودتر این مشکل حل شود، لذا از این تریبون خدمت مسئولان عرض می کنیم نسبت به رفع حصر اقدامات لازم را انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: البته ما خبردار هستیم که تلاش هایی در این زمینه در حال انجام است اما امیدواریم این تلاش ها مضاعف شود تا شاهد رفع این مشکلات باشیم تا مراحل قانونی لازم به سرعت به اجرا درآید و شاهد حضور موثرتر حزب اعتماد ملی در جریان امور کشور باشیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز دکتر روحانی رئیس جمهور اصلاح طلبان، اصولگریان و فرد فرد اعضای جامعه است، اظهار داشت: در این دوره گام های بلندی در مسائل خارجی و داخلی برداشته شده است اما عده ای بدخواه، کج اندیش و مغرض نمی خواهند مشکلات این کشور حل شود. نمی خواهند مشکلاتی که به خاطر سوء مدیریت خودشان به وجود آمده بود، برطرف شود. امروز شاهد هستیم به صرف اینکه رئیس جمهور کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم بوده است، نمی گذارند کار کند و پیشرفتی در امور حاصل شود. در همین راستا بود که چند شب پیش عملکرد زشت صداوسیما در قبال مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور را شاهد بودیم که موجب کدورت مردم شد لذا صداوسیما باید به صورت رسمی از این کار خود عذرخواهی کند.

منتجب نیا با اشاره به پیام انتخابات ۲۴ خرداد گفت: افراد کج اندیشی که هنوز پیام ملت را نگرفته اند باید بدانند که ملت تفکر و اندیشه افراط گرایی آنها را نپذیرفته و به آن جواب منفی داده اند. جای شگفتی است که یک جریان شکست خورده به جای اینکه در مورد خودش تجدیدنظر بکند جلوی حرکت ملت را گرفته است و هر بار یک چیز را بهانه می کنند. چه کردند درباره یک اشتباه کوچکی که در توزیع سبد کالا صورت گرفت؛ مگر ما آن زمان را یادمان رفته است که برای رأی گرفتن از مردم، بین آنها سیب زمینی پخش می کردید. آن زمان این آقایان کجا بودند که فریاد بزنند و انتقاد کنند. امروز آقای رئیس جمهور بابت اشتباهی که در توزیع سبد کالا صورت گرفته عذرخواهی کرده است و دستور اصلاح را نیز صادر کرده است لذا آنهایی که دائم انتقاد می کنند بهتر است بروند و خودشان را اصلاح کنند.

به نقل از تابناک
برچسب‌ها: آغاز فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 16:52  توسط clipsychologist89  | 

مطالب قدیمی‌تر